Kun je eieren en groenten bij elkaar in dezelfde pan koken?

Mijn man doet dit, ik vond het er raar uitzien, 2 eieren tussen de sperziebonen, maar mss is het toch slim mbt
zuinig zijn. Zou het ook kunnen mbt de bacteriën op een ei? Het wordt gekookt, dus meer dan 100 graden. Wie weet meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
23K

Antwoorden (4)

Ja hoor dit kan, ik doe het altijd bij de aardappels (als ik spinazie eet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook :-)
Niks mis mee. Alleen moeten de eieren er wel op tijd uit. Ik kook ze trouwens mee met de aardappelen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Die eieren niet wassen vooraf, anders is het beschermend laagje er af en koken ze sneller stuk. Een ei met poep moet uiteraard wel even worden afgeveegd. Die bacteriën zijn allemaal dood na het kookproces.
En eieren meekoken met groente, dan kan de schaal verkleuren maar een ramp is dat uiteraard niet. Hoewel, rode eieren bij de bieten....In de USA is dat overigens een specifiek gerecht: rode eieren, hoor bij Pennsylvania Dutch gerechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe het ook wel eens, als ik een pan met veel water voor de pasta heb.
Meestal maak ik daar een salade bij en gaan de eieren daarvoor bij de pasta in de pan.
Groenten en aardappelen kook ik namelijk altijd maar in een bodem water, ik stoom ze dus meer en een eitje moet tóch onder water staan.
Ik veeg ze wel schoon met een stuk keukenpapier dat ik met azijn besprenkeld heb. Het gaat mij meer om het idee, weet je. Het is echter niet direct nodig bij een onbevlekt ei. (^0^).
amc
11 jaar geleden
Je kunt eieren prima meekoken met ander voedsel, let wel op dat er geen zuren in zitten (zoals azijn) want zuur lost kalk op en de schaal van eieren is van kalk (calciumcarbonaat (CaCO3)) en dus kunnen ze eerder stukgaan hierdoor, dan heb je stukken gekookt eiwit door je eten, geen ramp maar je wilt dit misschien niet.