Hoe hebben de mensen het maken van kaas ontdekt?

Ik zag pas weer ergens een documentaire over het maken van kaas en hoe stremsel (maagzuur van een rund) hiervoor onontbeerlijk is.

Spontaan bekroop mij de vraag hoe men ooit het maken van kaas ontdekt heeft? Heeft men het braaksel van een rund (even niet zeker wetend of een rund wel kan braken) bij melk gestort met de bedoeling het zooitje weg te gooien en ontdekten ze toen een bepaald proces.
Kwam het per ongeluk in de melk terecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog zoiets... hoe hebben de mensen ontdekt dat je high kunt worden van het likken aan een pad???????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grinnik.. ja, daar heb ik eigenlijk ook nog nooit zo over nagedacht... maar goed, dat staat dan ook redelijk los van mijn belevingswereld, wat niet geld voor het consumeren van kaas.

Het beste antwoord

Eeuwen geleden wilden nomadenvolkeren in de woestijn hun schaarse water en melk goed bewaren en vervoeren.

De aanpak was
De nomaden trokken met hun dieren rond. Deze veehouders bewaarden water in de lebmaag van een rund of kameel. Uiteindelijk probeerde men ook verse melk op deze wijze te bewaren en vervoeren.

Het resultaat was:
Ze ontdekten dat de melk tijdens het vervoer gestremd was. Het stremsel bleek in de lebmaag te zitten.

Het leermoment was
De melk zag er anders uit en smaakte toch lekker. Zo is kaas ontdekt.

Verder:
Toch goed dat iemand nieuwsgierig genoeg was om het gestremde goedje alsnog te proeven..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nieuwsgierig of gewoon dapper...
Cryofiel
11 jaar geleden
... hongerig ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meer hongerig dan bang om ziek te worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn beroep of als ik een lezing hou gebruik ik vaak grafische voorbeelden en maak ik grapjes over hoe mensen in de geschiedenis met voedsel omgaan of voedselbronnen hebben ontdekt, en de "ontdekking" van kaas is een van mijn favorieten.
Nu hoef ik niet het nog een keer te vertellen, want Pelle heeft het prima uitgelegd, maar mijn stelling is dat de eerste die kaas heeft gegeten, die moest wel honger hebben, maar de eerste die schimmelkaas heeft gegeten... die had pas honger!! + voor Pelle, trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch een aanvulling: de eerste kaas smaakte waarschijnlijk niet echt lekker, maar was wel langer houdbaar dan de melk, en toch eetbaar.
Vandaar dat het een succesproduct is geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou het smaakte blijkbaar goed genoeg om het nog eens te proberen Gabi ;)

Andere antwoorden (1)

Het antwoord geef ik nu even uit mijn hoofd. Eventueel voeg ik later opgezochte informatie toe.
Kaas maken werd ontdekt door woestijnreizigers. Op kamelen zittend trokken zij naar een vruchtbaarder plek. Voor onderweg hadden zij melk in zelfgemaakte leren zakken gedaan. Die melk bleek na een tijd hobbelen te zijn gestremd. In plaats van drinkbaar was het eetbaar geworden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die zakken waren dus niet van leer, maar van de magen van dode dieren.
Amadea