waarom bestaat een varkenshaas voor 85% uit vlees en 15% water?

Als ik het wil braden komt er zoveel water uit het vlees dat ik het eigenlijk gewoon aan het koken ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Het beste antwoord

Het varkenshaasje bevat veel water omdat het eigenlijk een langdradige vezelspier is
die de rugwervel met het bekken verbindt. Hoewel het een spier is bevat het maar weinig bindweefsel en dat komt omdat de spier weinig beweging heeft gehad.
Zoals je wellicht weet bestaat een spier voor het grootste deel uit water.

Wat je de volgende keer moet doen;
Leg het vlees ½ uur van tevoren uit de koelkast om het op temperatuur te laten komen. Dep het dan goed droog, want doe je dit niet dan gaat hij sudderen in het vocht.
Bind dan het dunne uiteinde naar binnen en steek het vast met een prikker of bind er een stukje rolladetouw omheen. Dit puntje is anders te snel gaar en droogt eerder uit.
Het moet dus overal even dik zijn.
Het haasje moet op hoge temperatuur gebakken worden zodat er snel een smaakvol bruin korstje is ontstaan en kan daarna op een zacht vuurtje of in de oven verder garen. De totale bereidingstijd ligt op ong. 15 min.
Laat hem daarna nog enkele minuten rusten onder alufolie op een verwarmd bord, dit is om de vleessappen te laten verdelen. Hij mag van binnen best nog iets rosé zijn.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb overigens gehoord dat het toevoegen van extra water trommelen heet, bleek inderdaad waar.
Bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (3)

Zonder water blijft het vlees niet aanelkaar zitten. De mens bestaat ook uit 70% water, zo niet dan waren we allemaal rozijnen. Ik vraag me overigens af of de door je gestelde percentages wel kloppen! Je bnet eigenlijk de varkenshaas aan het stomen; wordt het goed en lekker gaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water toevoegen moet . alleen sommige vleeshandelaren doen extra veel water in het vlees om de kiloprijs omhoog te krijgen. De keuringsdienst van waarde het tv programma heeft hier in het verleden al aandacht aanbesteed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk ben je helemaal niet aan het braden.
Neem een niet te kleine niet te dunne koekenpan.
Zet die op het gas en doe er een kluitje boter van ong. een eetlepel in.
Laat de boter bruin worden en uitbruisen. Leg nu je varkenshaasje in de bruine boter en bak het snel aan alle kanten bruin.
Zet het vuur nu wat lager en laat het haasje nog ong. 10 min. afgedekt met een deksel schuin op de pan zachtjes door bakken. ( de tijd ligt aan de dikte van het vlees) Maar laat het vlees niet droog worden.
Varkensvlees bestaat voor ongeveer 67 % uit vocht en 29 % uit eiwit. Deze houdt het vocht grotendeels vast tijdens het braden,. Als je de braad tempereatuur te laag hebt, zal het eiwit het vocht niet binden en zal het verloren gaan in je bakboter, die dan gaat koken.