Wie kan mij vertellen waar deze kook ketel voor is ?

ik heb een soort van kookketel maar ik heb geen flauw idee waar hetvoor bedoelt is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (8)

Dit lijkt op een (wat ouder model) suikerspinmachine!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan alles zijn, maar geen suikerspinmachine. -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo niet? Ik dacht: De suiker moet in de 'pijp' en dan aansteken zodat het verhit wordt. Kan bedt wat anders zijn maar dit is het enige waar ik het op vind lijken.
Het is een bouillion fondue pan, ook wel chinees fondue genoemd. Onderin maak je vuur, dan in de pan doe je bouillion, en de warmte komt van onder en verwarmt de bouillion. Door de buis in het midden kan de hitte en verbrandingsgassen ontsnappen.
Dan kan je in de bouillion vlees, groente en champignons koken. Heb er zelf ook een :) erg leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een moderne inclompéte versie van een russische samovar. Het bovenstuk ontbreekt. Het principe is dat je er water in kunt verwarmen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziet er uit als een chinese fondupan.
http://liliwens.skynetblogs.be/archive/2006/12/20/h3-wat-is-chinese-fondue-h3.html

http://www.sandstorms-kookboek.nl/Recepten/kipgerechten/kipfilet/Kipfilet%201/Chinese%20fondue.html

Wordt gevuld met geurige bouillon en iedere tafelgast vult in plaats van een fonduevork een soort koperen/metalen netje aan een lang handvat, met stukjes vlees en groenten. Het gevulde 'netje/zeefje' wordt in de bouillon gehangen en zodoende gegaard. Na afloop van de fonduesessie blijft een heel geurige, smaakvolle bouillon over die dan in een kommetje gevuld en zo genuttigd wordt.
In een ouderwetse ketel is in de voet een ruimte waar je houtskool inlegt. Later werd het een spiritusbrander en nu zijn ze meestal elektrisch.
Ik kan niet zien of het een ouderwetse met houtskoolruimte is, maar is dit zo en je wilt hem als zodanig gebruiken, bedenk wel dat hij gloeiend heet wordt en dat je een goede bescherming voor je tafel eronder legt. Een stoeptegel op een dikke handdoek bijv. is geen verkeerd idee.

Toegevoegd na 40 minuten:
Ik zie ineens dat kraantje en daarom denk ik dat panteao het juiste antwoord gegeven heeft en dat het een simpele uitvoering van een Samovar (letterlijk vertaald; zelfkoker) is. Een Samovar is een verwarmbare container van koper, metaal, messing, brons, zilver, tin, goud of nikkel gemaakt, die van oudsher diende voor het verwarmen, warm houden en zelfs koken van water. In Rusland werd hij vooral gebruikt voor het maken van zeer geconcentreerde thee.
Daarom kregen veel Samovars een theekannetje op de bovenkant van de Samovar met hierin een vijf keer sterkere hoeveelheid thee dan gewoon. Als het goed is kan de koker gevuld worden met brandstof (kooltjes/houtskool)die wordt aangestoken. De buis in het midden van de container wordt warm en houdt zodoende het water dat in de container gevuld is, warm. Het kraantje dat eraan zit, kan open en dicht gedaan worden om er warm water uit te halen. Door een beetje sterke thee aan te lengen met het hete water, kon de hele dag thee gedronken worden. Tegenwoordig zijn veel Samovars elektrisch geworden.
amc
11 jaar geleden
Dit is een ouderwetse wasketel. Mijn moeder had ze voor op het gasfornuis maar deze variant werd buiten verwarmd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een oude Weckketel. Er hoort ook nog een deksel bij.
Ik heb deze nog gebruikt zien worden door mijn grootmoeder.
De gevulde bokalen worden hierin geplaatst en dan wordt er water in gedaan zodat de bokalen ongeveer 5 tot 10 centimeter onder water staan en dan wordt het hele ding boven een vuurtje in de aard van een vuurmand gezet en alzo worden de bokalen met voedingsmiddelen gesteriliseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn al heel veel verschillende antwoorden gegeven, maar volgens mij is het toch nog wat anders: ik denk dat het een melk-koker is.
Voordat melk in de fabriek gepasteuriseerd werd, moesten mensen het zelf koken om de bacteriën dood te krijgen. Bij het koken komt de melk omhoog (door de pijp), waarna het over de rand van de pijp stroomt en snel afkoelt. Daardoor kan het niet overkoken.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik twijfel aan dit antwoord omdat je geen gaatjes in de bodem ziet waardoor de melk kan terugstromen naar onderin. In het exemplaar van mijn oma zaten dat soort gaatjes wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is (de foto is niet erg duidelijk) een ketel die wij in het leger gebruikte om tijdens een oefening water warm te maken zodat de soldaten zelf hierin hun bord konden schoonmaken.
Er ontbreekt nog een brander aan