Hoeveel gram botercreme moet ik gebruiken voor mijn taart?

Ik wil een taart wil maken met een doorsneden van +/- 30/35 centimeter en een taart van 25 centimeter en ik wil ze bekleden met botercreme en 1 laag er tussen besmeren hoeveel gram botercreme moet ik dan ongeveer rekenen? En kan ik dan beter het zelf maken van boter en poedersuiker of zo’n pak van cook & co?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
23.8K

Het beste antwoord

Schema voor vullen en bekleden van vormen;
voor een vorm van 30 doorsnee 325 gr. boter/130 gr. mix/130 gr. suiker/260 ml.water,
65 gr. banketbakkersroom/195 ml. melk.
voor een vorm van 25 doorsnee; 250 gr. boter/100 gr. mix/100 gr. suiker/200 ml. water,
50 gr. banketbakkersroom/150 ml. melk.
Dit is dan voor botercrème waarbij je mix gebruikt. botercreme extra krijg je door er 1½ deel banketsbakkersroom aan toe te voegen.

Gewone botercrème; 250 gr. boter en 250 gr. poedersuiker= 1 op 1 botercrème.
Deze is geschikt om de taarten mee af te smeren maar om hem als vulling te gebruiken is hij minder geschikt.

Voor de vulling kan je beter van 80 gr. bloem en 400 ml. melk een papje koken en laat dit afkoelen. Roer dan 200 gr. roomboter zacht en romig met de mixer op de hoogste stand. Voeg het papje dan scheutje voor scheutje aan de boter toe tot je een luchtige massa hebt. Voeg dan poedersuiker naar smaak toe, dus even proeven.
Je kunt er ook smaakjes aan toevoegen zoals; enkele lepels vanillevla, Nutella, advocaat, wat oploskoffie in één el. water oplossen geeft een soort mokkasmaak, cacaopoeder geeft chocoladesmaak, een klein scheutje rum enz.
Zelfs verkruimelde bokkenpootjes of Bastognekoek-kruimels kan je erdoor doen.
In elk geval, zolang je niet teveel vocht toevoegt, kan je combineren zover je creativiteit reikt.
Voeg je wel vocht toe door bijv. een likeur erdoor te doen, vervang dan een deel melk in het begin door dezelfde hoeveelheid likeur. Zo kan je bijv. Baileys, Tia Maria, Cointreau of elk andere soort nemen.
Zorg er in elk geval voor dat de toevoeging goed door de crème gemengd is voor je verder gaat.

Ik zou dus 2 verschillende botercremes maken i.p.v. één massa met maar één smaak.
Vooral omdat de 1 op 1 botercrème niet zo goed als vulling werkt.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik Denk dat een taart van 30 onder te groot is, maar al ik een kleintje van +/- 18 centimeter boven op die van 25 doe, hoeveel heb ik dan nodig? En een hele goeie tip voor de vulli

Andere antwoorden (3)

Lekker zelf maken met een
Pakje boter en 250gr suiker. Evt vanille of caramel erdoor. Je zal wel iets overhouden maar je kan het ook op smeren..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je ongeveer 1 kilo (1000 gram) creme nodig.
je kunt beter wat over houden dan tekort komen. de creme die je over hebt kun je invriezen en een volgende keer gebruiken..
ik zelf maar altijd een snel creme.2 pakjes zachte boter mixen met ongeveer 300 gram bastersuiker en 300 gram gele vla.
dit alles goed luchtig en spuitbaarlekker mixen en dan gebruiken
de kunt de suiker en vla naar eigen smaak aanpassen een beetje meer of minder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ook gaan voor plm. 1 kilo botercreme. Een recept vindt je op www.facebook.com/Thuisbakkers. Hier heb ik een mooi crêmerecept geplaatst. Helder en duidelijk, maar vooral zelf gemaakt en heel smaakvol.