Wie heeft er goede tips om te koken met kruiden en specerijen?

Ik grijp maar al te vaak naar zakjes en pakjes uit de supermarkt, omdat ik gewoon niet weet welke kruiden ik kan gebruiken.
Hoe kan ik dat het beste leren? Zie op internet door de bomen het bos niet meer,( of door plantjes de stengels niet.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtig antwoord van Fennya!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is wel ruim 8 jaar na het plaatsen van deze vraag. Inmiddels is er op facebook een groep te vinden waar ook een aantal koks lid van zijn. Het heet Kruiden en specerijen en gerelateerde onderwerpen. Veel plezier met deze tip

Het beste antwoord

Ik zou bij andere mensen eens meekijken als ze koken, of eens in hun keukenkastjes snuffelen en vragen waar zij bepaalde kruiden of specerijen voor gebruiken.
En gewoon eens iets uitproberen en proeven wat je ervan vindt, kan ook leuke resultaten opleveren (en ook wel vieze)

Lekkere combinaties (wat mij betreft):
- Italiaanse kruiden: bij groente met tomatensaus, sommige salades
- dille: bij komkommer
- tijm: bij salades
- oregano: bij ui, hartige pannenkoeken
- basilicum: bij Italiaans, tomatensaus
- komijn: bij linzen, combi met kerrie en peper, marinades
- kerrie: bij pindasaus, marinades, kleine hoeveelheid bij bechamelsaus, wat ongebruikelijker maar erg lekker: bij aardappel, zeker als het gecombineerd is met wat peper
- nootmuskaat: bij bloemkool of spinazie
- ketoembar: voor marinades, lekker in combinatie met kerrie en peper
- peper: bij marinade, frietjes (gecombineerd met zout)

Smakelijk!

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een paar vergeten:
- paprikapoeder: bij champignons (als het gecombineerd is met room en gistvlokken)
- bonenkruid: bij peulvruchten. Maakt de vertering lichter, waardoor je minder last van winderigheid krijgt, dus erg handig. Smaak zit een beetje in de richting van de oregano.
- munt: in thee, salades, yoghurt
- verse peterselie: wat op kauwen als je knoflook hebt gegeten, vermindert de smaak en geur, handig als je erna bij iemand op bezoek gaat.
- rozemarijn: met knoflook en olie, lekker op broodjes in te dopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed idee om bij andere te kijken +1

Andere antwoorden (11)

Er zijn teveel kruiden voorhanden en als je niet weet hoe je ze kunt toepassen wordt het inderdaad lastig.

Ik heb een link voor je waar heel duidelijk en overzichtelijk alle soorten kruiden op een rijtje staan. Hoe je kunt combineren, hoe je ze moet bewaren en zelfs hoe je ze zelf kunt kweken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede link bedankt +1
Hele goeie vraag, het is best ingewikkeld welke kruiden je voor bepaalde gerechten moet/kunt gebruiken.
Door schade en schande wordt men wijs. Gewoon uitproberen. Bij kruiden geldt, te veel of te weinig kan de smaak van het gerecht enorm beïnvloeden. Daarnaast moet je weten welke kruiden/specerijen je wel en niet kunt meebakken/koken.
Het is belangrijk om te weten wat je graag en vaak kookt. Voor iedere keuken heb je weer andere specerijen en kruiden nodig.

Er is een hele leuke kruidenwijzer te koop bij reformwinkels. Dat is metalen bord met een cirkel in het midden met een pijl. Je kunt de pijl draaien, die komt dan op een specerij of kruid, waar dan achter staat vermeld voor welk gerecht je het kunt gebruiken.

Om je een eindje op weg te helpen heb ik een lijstje samengesteld van kruiden die je altijd in huis moet hebben.

Nederlandse keuken:

zwarte en witte peper
nootmuskaat
paprikapoeder mild
kerrie
knoflook
kruidnagelen
laurierblad
fenegriek
selderij
bieslook

Italiaanse keuken:

zwarte en witte peper
paprikapoeder
chilipoeder
knoflook
peterselie
basilicum
majoraan
oregano
thijm
bieslook
rozemarijn
salie

Oosterse keuken:

zwarte en witte peper
djahe
kurkuma
kerrie
garam masala
komijn
koriander
kardemom
paprika
fenegriek
chilipoeder

Dit is een greep uit een heleboel kruiden die je kunt gebruiken. Veel he?

Succes en ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zocht voor je naar Tante Tine's kruidenwijzer, een heel handig ding uit de jaren 79. Die blijkt helaas niet meer nieuw verkrijgbaar.

In deze link vind je wel haar aanwijzingen:

http://members.ziggo.nl/mligterm/kruidentuin.html

Toegevoegd na 25 seconden:
79=70
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handig die link!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke link, ik ken de kruidenwijzer nogwel, mijn moeder had hem in de keuken hangen +1
Ik gebruik bijna altijd een kruidenmix dat heet Braad Grill en Barbecue Dat kun je bijna overal voor gebruiken zoals :Kip :gehakt : alle soorten en noem maar op en toch allemaal lekkere verschillende smaken. En natuurlijk ook voor de Barbecue .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij kip kan je zelf een mengsel maken van zout, peper, tijm, kerrie, knoflookpoeder en olie, dit door elkaar mengen en de kip of bouten (andere stukken) hiermee inwrijven en dan grillen of in de oven braden.
Aardappelpartjes of schijfjes kun je lekker kruiden met rozemarijnnaaldjes,
Pizza kan je lekker kruiden met basilicum, oregano en estragon, deze kruiden kun je bij alle italiaanse gerechten gebruiken.
Sla maak je lekker met peterselie,bieslook en zomeruien- stangetjes (in ringetjes gesneden,
Bij stoofvlees horen behalve peper en zout, kruidnagels en laurierblad, knoflook als je ervan houdt is ook erg lekker
Meng geraspte limoenschil, geh. rode peper,korianderblaadjes en olie met elkaar en je hebt een heerlijke kruidenolie voor een marinade van bijv. runderschnitzels, als je dan het limoensap,japanse sojasaus,vissaus, bruine suiker en koriander mengt heb je een lekkere dressing die je bij de
5 min. gebakken schnitzels serveert. Zo heb je lekkere Thaise runderschnitzels. Lekker met rijst en Chinese kool met sesam of paksoi.
amc
14 jaar geleden
Een hele simpele tip: kijk eens op de ingrediëntenlijst van de zakjes en pakjes die je gebruikt. Je ziet dan een lijst met kruiden, conserveermiddelen en andere productverbeteraars, en vaan een smaakversterker (monosodiumglutamaat ofwel ve tsin).

Negeer de smaakversterker en de productverbeteraars, en koop de kruiden uit het lijstje in aparte potjes. En ga dan naar hartelust experimenteren, in welke combinatie en welke hoeveelheden die kruiden het lekkerste resultaat geven.

Combineer er vooral niet teveel tegelijk, vaak is simpele kruiding (bijvoorbeeld alleen rozemarijn op de aardappeltjes uit de oven) veel smakelijker dan een kruidencarnaval op je bord.

Proef constant tijdens het koken. Voeg een beetje kruiden toe, proef, en pas dán pas de hoeveelheid aan. Vergeet niet om ook een beetje (niet teveel) zout te gebruiken, in de kant-en-klare mixen is dat al verwerkt. En probeer ook wel eens om alleen één basisspecerij te gebruiken: zwarte peper, maar dan wel versgemalen van zwartepeperkorrels.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook de vraag in de bron, in mijn antwoord daar staat wat ik zelf in mijn keukenkastje hebt staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt heel erg van persoonlijke voorkeur af welke kruiden je lekker vindt bij welk gerecht. Durf te experimenteren.
Twee wat mij betreft zwaar ondergewaardeerde kruiden zijn dragon en kaneel. Die smaken in heel veel gerechten heel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn diverse gespecialiseerde kruidenwinkels in het land.
Ik adviseer je om je daar eens te laten voorlichten. Zij hebben vaak hele goede tips. Bovendien zijn de kruiden er meestal van de beste kwaliteit en zonder toevoeging van smaakversterkers en andere toegevoegde rommel.

Ik neem voor gehakt altijd Kerriepoeder. Dit bestaat uit diverse specerijen als gember, peper, koriander en curcuma. Je kunt het in diverse varianten kopen varierend van zeer mild tot heel scherp. Uiteraard zijn de genoemde ingrediënten ook allemaal los te koop en kun je heerlijk experimenteren.

Kijk ook eens bij de Witte Boekenmarkt. Daar hebben ze vaak ook heel betaalbare boeken over koken en vast ook over kruiden.

Voor een lekkere smaak kun je naast kruiden ook eens een scheutje witte wijn toevoegen tijdens het wokken.
De alcohol verdampt, maar de smaak niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de tip
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
graag gedaan
Hangt er vanaf wat je maken gaat.
Lekkere basis voor sla:
- limoen, olijfolie en snufje zout + verse gevarieerde verse groenten (tomaat, komkommer, paprika, radijs) en kruiden (peterselie, bosui en bieslook).

Gebruik zuivere plantaardige (olijf)olie voor bakken.

Basis voor vlees: peper/zout/knoflook dan +
Voor Italiaans: tijm en/of basilicum en/of oregano.
Voor Frans: enkel verse kruiden zoals peterselie en tijm.
Bij gehakt nog toevoegen; piment, ui en peterselie.
Basis vis: peper/zout + verse dille.
Voor oosterse woks: zie Koken met geduld.
http://kokenmetgeduld.animawebdesign.nl/

... en alles komt goed.

Succes en eet smakelijk.

Groet, Helena
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een handige en makkelijke site voor je die uitleg geeft.
En..je kunt er een gratis kruidenboekje uitprinten, altijd handig om te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jouw uitleg lees, heb ik het idee dat je te veel uit probeert en heb je behoefte aan verdieping!

Gebruik als basiskruiden alleen beetje verse knoflook, en genoeg (vers gemalen witte of zwarte) peper en zout. Bak in goeie olijfolie of als je meer van grootmoederskeuken houdt in margarine/boter. Deze smaakmakers kunnen bijna elk kruid/specerij supporten!
Voor elke keuken (Italiaans, Indiaas, Mexicaans, ouderwetse keuken, Chinees etc.) is deze gouden combinatie te gebruiken en is het al mogelijk om fantastische gerechten te maken.

Neem daarnaast twee mooie kruiden. De Italiaans keuken bijvoorbeeld met oregano en/of verse basilicum (veeeeel olijolie). In elke pizzaria kan je de overige ingredienten vinden op elke menukaart.

Bij de Indiase keuken kan je het gouden koppel kerrie (een melange van 5-7 kruiden eigenlijk, maar vergeet dat maar even) en verse coriander inzetten.

Ruik en proef het kruid (alleen bij de verse kruiden aan te raden) voor de maaltijd-bereiding. Dit is heel belangrijk omdat je het kruid moet ervaren, anders kan je nooit goed koken. Blijf ruiken tijdens het bereiden en vooral probeer uit! Een keer teveel toevoegen is niet erg, het leert je het karakter van het kruid beter kennen. Foute of goeie combinaties leren je de rest.

De kunst is niet de hoeveelheid types kruiden, maar het vermogen het in goede verhoudingen in het juiste gerecht toe te passen.

Mocht je de kruiden goed kennen, zijn gehele karakter (je kan ook xtra info vragen bij kleine winkeltjes), zoek dan pas verder naar het volgende kruid.

Dit kan je leren door goed op te letten in restaurants. Mocht je iets proeven wat je erg lekker vindt en de smaak nieuw is, vraag geintreseerd naar de unieke smaakmaker. Ze zullen je nooit het hele recept geven, maar zijn vaak wel bereid om die unieke smaakmaker mee te delen.

Neem voor elk nieuw kruid de tijd! Om een kruid echt goed te leren kennen is er zeker een jaar nodig...