Kun je recepten waar wijn in moet ook voor kleine kinderen gebruiken?

Ik krijg komend weekend eters en zet o.a. pasta met bolognesesaus op het menu. Normaal doe ik daar rode of witte wijn doorheen, maar nu eten er ook kinderen in de leeftijd 3-4 jaar mee.

Kan ik gewoon wijn in het recept gebruiken omdat de alcohol verdampt, of is datgene wat er achterblijft toch slecht voor kinderen?

paulus811
14 jaar geleden
in: Koken
27.5K

Het beste antwoord

Vrijwel iedereen die ik erover spreek blijkt het te denken: als je kookt met alcoholhoudende drank, verdampt de alcohol daar volledig uit. En dat is dus niet waar. Nee, dronken zul je er niet snel van worden, maar je krijgt wel degelijk alcohol binnen. Het United States Department of Agriculture heeft dat proefondervindelijk vastgesteld.

Als alcohol wordt toegevoegd aan een kokende vloeistof die daarna van de warmtebron wordt gehaald, verdampt 85% van de alcohol. En voor degenen die menen dat bij flamberen alle alcohol verdwijnt: daarbij blijft er zelfs 30% van het oorspronkelijke volume achter.

Ook bij sudderen tegen de kook aan kun je wachten tot je een ons weegt, er blijft altijd nog wat alcohol in het gerecht achter. Na een kwartier 40%, na een half uur 35%, na een uur 25% en na 2,5 uur nog altijd 5%.

De meeste mensen zullen dat niet erg vinden. Maar als er aan uw tafel bijvoorbeeld kleine kinderen, geheelonthouders of moslims meeëten, is het toch iets om in het achterhoofd te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Goed en voorzichtig antwoord denk ik, in ieder geval goed onderbouwd. Jammer van die mooie ronde 5000 punten, maar ik doe er toch eentje bij.

Andere antwoorden (6)

Ja, normaal gesproken verdampt de alcohol bij het koken dus blijft alleen de smaak achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit kan..
In feite moet de wijn tot meer dan ongeveer 70°C worden verhit, omdat het kookpunt van ethanol op 78,37°C ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit hoe sterk de drank is die je in de gerechten stopt, de alcohol verdampt gewoon.
Dus laat die kinderen maar lekker smullen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord esme, maar is dit iets wat je zeker weet of denk je het? Door de antwoorden hieronder lijkt het toch niet helemaal te kloppen dat alle alcohol verdwijnt (en ook ik dacht dat hoor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet beter of het verdampt. En al zoú er een minimaal restje in blijven zitten, dan is dat heus niet slecht voor de kinderen hoor. Maar ik heb geen studie gedaan in deze richting.
De kinderen die in de loop van mij leven gerechten hebben gegeten met wat alcohol (wijn, brandy, ...) erbij, zijn allemaal goed terecht gekomen.
paulus811
14 jaar geleden
Nogmaals dank Esme, de saus laat ik 2 uur pruttelen dus denk dat een paar scheutjes inderdaad geen kwaad kan. +
Heel goed dat je hier aan denkt.

Alcohol verdampt gedeeltelijk in een gerecht. Dit gerecht moet dan wel het een kookpunt hebben bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Het verdampingspercentages hangt ook af van de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol je in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Manier van koken en verdampingspercentage van de alcohol:
Even laten koken: 15%
Flamberen: 25%
15 minuten laten pruttelen: 60%
1 uur laten koken: 75%.

Een scheutje wijn door de saus zal geen kwaad kunnen, want als je de saus een kwartiertje laat pruttelen, is 60% verdampt en dan nog eens gedeeld door het aantal mensen dat mee-eet, is de alcohol in het gerecht te verwaarlozen. Toch zou ik het in dit geval bij een klein scheutje houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dank je, jouw antwoord maakt me iets voorzichtiger dan ik was. Dan maar een keertje zonder wijn erin, drinken we die er wel apart bij ;-)
Ja,
want de alcohol vervliegt door het kookproces en blijft alleen de smaak over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het gaan overleggen met de ouders.Alcohol verdampt wel maar soms preof je het wel.Als ze drank door mijn eten doen dan proef ik dat.Je kan ook 2 aparte sauzen maken dan weet je zeker dat je goed zit.