saoto soep is een Javaanse soep (zie bron 1)
soto ajam is een indonesische soep (zie bron 2)

Dus nee. het is niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soto wordt soms beschouwd als de Indonesische nationale gerecht , want het wordt geserveerd van Sumatra naar Papua, in een breed scala van variaties. Soto is alomtegenwoordig in Indonesië, verkrijgbaar in vele een open-air eetgelegenheden en op vele straathoeken in goede restaurants en luxe hotels. Soto, in het bijzonder soto ayam (kip soto), wordt beschouwd als de Indonesische tegenhanger van kippensoep . Want het is altijd warm geserveerd met tedere textuur, in de meeste Indonesische huishoudens wordt beschouwd als een Indonesische comfort food .
Door overdracht van het recept in Suriname door Javaanse migranten, wordt het beschouwd als een deel van de nationale gerechten van dat land ook gespeld Saoto .
Zoals altijd, zijn er diverse bereidingsmanieren, die echter van één basis recept komen. Dus de twee namen vertegenwoordigen dezelfde soep in twee werelddelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide zijn het soepen die veel overeenkomsten hebben en soms nauwelijks van elkaar verschillen, ook qua kleur (gelig).
De smaak door de kruiden en overige ingredienten zouden door een onervaren soto eter deze soepen niet direct uit elkaar kunnen worden gehaald.

Per streek, zowel in Suriname als in Indonesie waar deze soepen worden gegeten, verschillen ook wel afhankelijk van waar je het eet.
De een doet er een gekookt ei door de ander weer soe-oen enz.

Overigens 'claimen' vaak beide dat de soep hun creatie is en niet andersom.