Wat zou je kunnen maken van melige appels?

Ik heb 2 kg melige appels liggen, niet lekker om zo te eten, maar weggooien vind ik ook nogal wat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.2K

Het beste antwoord

Heel simpel: lekkere appelmoes.
Gewoon appeltjes schillen en even in water met een flinke scheut citroensap gooien terwijl je ze schilt.
Klontje boter in een kom smelten en terwijl de appels in kleine stukjes snijden, appels in de kom doen en deksel op de pot. Laten gaar stoven --> klaar en lekker naturel.
Je kan er naar smaak een snuifje (naar smaak mag dit ook een snuif zijn) kaneel toevoegen en als je geen brokken wil even de mixer erin.
Kan je koud en warm eten.
Koud op een boterham met een beetje Graeffe Suiker erop njam, njam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hete bliksem! Past perfect bij dit koude weer: aardappels, appels, en gehakt. Een recept heb je denk ik zo wel gevonden...

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik merk dat gehakt niet tot de standaard ingrediënten behoort. Maar zo ken ik het. Het kan ook met speklapjes, worst, of runderbraadlappen.
Amadea
11 jaar geleden
Die kun je nog lekker opbakken, zo voor op de boterham of voor tussen de pakkekoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melige appelchutney.

my first chutney! Ik had nog een paar appels liggen die inmiddels zo melig waren dat ik er iets anders mee moest. In het goddelijke huisvrouw boek van Nigella Lawson staat een recept voor Pittig appelchutney. Dat leek me wel wat. Ik had alleen geen ciderazijn. Ik heb het recept wat aangepast en blijkt (ook) lekker. Ik heb er alleen iets te veel kruidnagel doorheen gedaan dus die is in dit recept wat minder

Ingrediënten:
3 appels
1 ui
1 gedroogde chilipeper
1/2 theelepel zout
peper
1/2 theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel piment
1 theelepel kurkuma
stukje geraspte gember
scheut witte wijn azijn
scheut frambozen azijn

Bereidingswijze:

Schil de appels, haal het klokhuis eruit en sijd het in stukken. Hak de ui fijn en doe dit erbij. Pitjes uit de chilipeper halen en fijnhakken. Alle ingrediënten in een pan en het geheel aan de kook brengen. Minuut of 30-40 laten koken totdat het dik wordt. Chutney in een schone pot doen en af laten koelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een appeltaart is ook nog steeds lekker en als je er potje appelcompote door doe en wat rozijnen of boerenjongens is het melige zeker verdwenen deze maak ik nog wel eens en heb het ik dacht van internet maar kan ook nog van a h zijn ,maar wel heel lekker

Bodem
300 gram bloem
250 gr boter
150 gram basterdsuiker
halve theelepel zout
Vulling
1,5 kg kilo jonagold in dikke brokken/schijven
1 klein potje appelcompote
2 kopjes rozijnen/boerenjongens
flinke eetlepel kaneel
Eventueel een beetje suiker
Kruimeldeeg
90 gr bloem
40 gr bruine basterdsuiker
40 gr boter
1 zakje vanillesuiker
Bereidingswijze

Voeg alle ingredienten samen, kneed het deeg en laat het een half uur koel en ingepakt rusten.
Verdeel het deeg over de bodem en druk het goed aan. Zorg voor een opstaande rand ter hoogte van de bakvorm

Verwarm de oven voor op 190 graden.
Doe de appelpartjes in een koekenpan en bak de appels even (Hierdoor worden de appels iets zachter en het hinderlijke vocht is eruit waardoor de bodem veel lekkerder blijft) Voeg een beetje water toe zodat de appels niet aanbakken.
Meng de appels met de compote, kaneel en rozijnen/boerenjongens en eventueel de suiker.
Doe dit over in de vorm en druk het goed aan.

Kneed bloem, vanillesuiker en boter met de hand snel tot een kruimelig deeg, voeg daarna de bastersuiker toe en meng dit goed maar kneed dit niet meer. Verdeel het gelijkmatig over de appeltaart.

Bak de taart op een rooster in het midden van de oven in ongeveer 50 minuten gaar. Zorg dat de kruimels mooi gekleurd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zou ze kunnen mengen met goudreinetten, abrikozen, rode vruchten, perziken of ander fruit en er wat pit aan kunnen geven met geurige specerijen. Zo kan je een heerlijk nagerecht maken. Voorbeeld;

Verwarm eerst de oven op 220 graden C. en vet een ovenschaal in met wat olie..
Meng in een kom de appelpartjes (schijfjes) en andere fruitsoort met 1 el. maizena,
een beetje piment, kaneel, korianderpoeder, nootmuskaat, 2 el. basterdsuiker en de geraspte citroenschil en -sap van 1 citroen. Vul dit in de ovenschaal.

Maak een kruimeldeeg door in een kom 2 el. bloem, 2 el. rietsuiker, 2 el. amandelpoeder of fijn gemalen amandelen, 2 el. havermoutvlokken, 1 eetl. geplette noten, enkele verkruimelde speculaasjes, 2 el. olijfolie en een beetje zout, te mixen tot je fijne kruimels hebt. Tussen je vingers blijven wrijven en niet kneden dus.
Strooi de kruimels over het fruit in de schaal en zet hem in de oven.
Laat de schotel ong. 15 min. bakken tot het fruit gaar is en het deeg goudbruin.

Toegevoegd na 30 minuten:
Je kunt er ook gevulde appeltjes van maken.
Verwijder het klokhuis met de appelboor en maak een beetje bredere opening. Schil de helft van de appel zodat het onderst deel waarmee hij op het bordje staat nog schil heeft. besprenkel het geschilde deel met citroensap. Neem 2 el. hazelnoten, hak ze en plet ze in een plastic zak met de deegroller of glazen fles. Houd een beetje apart voor garnering.
Meng nu 4 eetl. speculoospasta met de fijne nootjes en vul hiermee de appelen met een bergje erop. Zet ze nu in een ingevette ovenschaal en schuif ze in een op 200 graden C. voorverwarmde oven voor 25 à 30 min. haal ze dan uit de schotel en houd ze warm.
Als er geen braadvocht in de schotel is, maak dan de aanzetsels even los met wat water. meng nu 100 gr. zure room met 3 eetl. grenadine en leg op elk bordje een cirkel van deze room die je bestrooit met de achtergehouden nootjes, zet de appeltjes in het midden, besprenkel met wat braadvocht en serveer.
amc