http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaolie

Slaolie is een algemene benaming voor een olie die in de keuken gebruikt wordt. Het is vaak een mengsel van verschillende plantaardige oliesoorten.

Zonnebloemolie is een specifieke olie, in principe zou je slaolie dus ook een zonnebloemolie kunnen zijn of een mengsel van olies waarin ook zonnebloemolie zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slaolie is een mengsel van meerdere soorten plantaardige olie, terwijl zonnebloemolie in principe alleen uit pitten van zonnebloemen wordt geperst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slaolie wordt gemaakt van sojaolie, waarin veel alfa-linoleenzuur zit. Van dit omega-3 vet krijgen we gemiddeld minder binnen dan wordt aanbevolen. Het heeft een gunstig effect op hart en bloedvaten.
Zonnebloem olie wordt geperst uit de zonnebloempitten en bevat ook linolzuur. Dit is uiteraard ook goed voor hart en bloedvaten, maar onze voeding bevat zoveel van dit omega-6 vetzuur, dat de balans tussen omega-3 en omega-6 verstoord is geraakt. Dit is dus minder gunstig.
In feite is slaolie dus zelfs een gezondere keuze als de keuze tussen deze 2 olieën moet zijn.

Toegevoegd na 48 minuten:
Slaolie is sojaolie die vermengd wordt met andere oliesoorten. Meestal vermengt men het met raapzaadolie. Slaolie is vrijwel overal voor te gebruiken, alhoewel voor frituren betere alternatieven zijn zoals arachideolie. Dit is stabieler bij erg hoge temperaturen.
amc
11 jaar geleden
zonnebloemolie word gemaakt van
geperste zonnebloempitten.
En slaolie daarin tegen word gemaakt van sojabonen