Is er een mogelijkheid om vetvrij/vetloos te bakken?

Hoi,

ik heb onlangs vegetarisch gehakt gekocht en zou deze 4 minuten op hoog vuur moeten bakken, ik vroeg mij af of er een mogelijkheid bestaat om vetvrij/vetloos te bakken zonder bakboter?

Indien wel, met wat of hoe doe ik dat?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.8K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Als ik gehakt rul wil bakken, doe ik dit altijd zonder boter, er komt vocht genoeg uit het vlees zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vet, al staat er 'mager' op het etiket.
Amadea
11 jaar geleden
De reacties van "Heer"Voldemort en Keesvi slaan echter op gewoon vleesgehakt. Vegetarisch gehakt is van geheel andere samenstelling. Mijn ervaring is dat je dat zonder vet niet kunt bereiden, want het koekt helemaal aan de pan vast...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Amadea, ja dat klopt inderdaad, was ik vergeten te zeggen. Ik weet niet hoe dat gaat bij "nep"gehakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, er zit nauwelijks tot geen vet in dat namaakspul. Ik zou dat alleen in samengestelde gerechten gebruiken, zoals quiche of pastasauzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar bakken? Waarom niet stomen?

Het beste antwoord

Gehakt dat gemaakt is van plantaardig eiwit zou ik niet bakken maar bereiden in samengestelde gerechten zoals quiches of pastasauzen. Evenals bij gewoon gehakt is het vochtgehalte nogal hoog waardoor de eiwitstructuur rubberachtig wordt als je het langer verhit dan heel kort. Je kunt proberen het kort mee te bakken met groenten in een pan met een anti-aanbaklaag maar zonder olie zal dat geen succes zijn.

Helemaal zonder vet of olie koken is niet makkelijk en ook niet aan te raden voor je gezondheid. Vet heb je nodig als bouwstof, terwijl sommige vetzuren onmisbaar zijn omdat het lichaam ze zelf niet kan maken, ze drager zijn van nuttige nutriënten en ze de opname van vitamines en andere stoffen in de voeding bevorderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja je hebt oa bij blokker een soort teflonvelletjes die je kunt gebruiken om te bakken.
Je zet je plaat of gas of wat dan ook op 2/3 van de hoogste stand , maakt het velletje nat, legt het in de pan en leg daar het te bakken product op. Met gewoon vlees gaat dat goed. dus met vegetarisch zal het ook wel gaan, Vooral in het begin af en toe een lepel water toevoegen. het is in het begin even experimenteren hoe je het beste resultaat krijgt

Toegevoegd na 14 uur:
Sorry, ik noemde het teflon, omdat ik niet op de naam kon komen, bij Marskramer wordt het verkocht onder de naam No-StiK.
Lijners zullen het kennen onder de naam Pan-fit
anneliez
11 jaar geleden
gewoon in de koekenpan zonder toevoeging van vet,hoog vuur en blijven omscheppen maar je kan olijfolie spray om te bakken kopen waar je de pan licht mee in spuit je gebruikt dan maar heel weinig vet en je kan er veel vlees gerechten/eieren mee bakken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een pan met antiaanbaklaag hebt, en je op vrij laag vuur bakt, kan het wel zonder olie. Je moet wel vaak roeren, en vaak ontstaat er een soort laagje op de bodem van stofjes die aan de bodem blijven plakken (het ene merk heeft dit meer dan het andere), deze moet je wel telkens eraf halen met een houten lepel.
Het is wat experimenteren met jouw pan en fornuis, maar het moet zeker kunnen, ik doe het zelf ook vaak zonder olie. (Overigens is er helemaal niks mis met olie en andere vette ingrediënten, ook vet is gezond en noodzakelijk, maar als je het al genoeg uit ander voedsel haalt, kan je het bij het bakken inderdaad weglaten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Fynnya, gelukkig heb je die laatste woorden er ook bij gezet :) "Maar als je het al genoeg uit ander voedsel haalt, kan je het bij het bakken inderdaad weglaten) Dat is het net, ik eet overdag al voldoende vetten hihihi :)
In een keramiekpan kun je prima zonder vet bakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan op een "grill-apparaat" (contactgrill).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Marjolein, ik heb een gril functie n mijn microgolfoven kan dat daar ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik niet; daar heb ik geen ervaring mee.
Zo'n grillfunctie wel bedoeld om zonder extra vet (in eigen vet) iets te "bakken" (grillen).
Maar of deze ook gebruikt kan worden voor vegetarisch gehakt, kan ik niet zeggen. Misschien staat het in de handleiding van je oven.
Normaliter kan je de meeste gehaktsoorten zonder vet of olie bakken. Je zet dan eerst de pan leeg op een niet te hoog vuur om hem eerst goed warm te laten worden.
Dan laat je het vlees iets warmen zodat er vet vrijkomt en dan pas zet je het vuur hoger, zodat het vlees in zijn eigen vet bakken kan. In een anti-aanbakpan gaat dat het makkelijkst, mits het een goede pan is die leeg op het vuur mag. De goedkopere hebben nl. de neiging om krom te trekken.
Nadeel van een anti-aanbakpan is, dat het vlees niet aanzet op de bodem, waardoor je nooit een lekkere saus of korstje krijgt en de kleur is ook minder.
Het beste kan je dan een keramieken koekenpan nemen of een RVS met dikke gelaagde bodem. Die hebben niet zo'n 'plastic' Tefal laagje.

Vegetarisch gehakt heeft praktisch geen eigen vet en daardoor is het niet echt mogelijk om dit zonder vet lekker te krijgen. Een beetje olie kan echt geen kwaad, je hebt het zelfs nodig. Helemaal zonder vet gaat niet. Zelfs een diëtist zal aanraden iets vet te gebruiken en dat zal je merken als je ineens verstoppingen zal krijgen. Vet 'smeert' namelijk de darmen.

Een lekker recept met vegagehakt;
Verhit een beetje olie in een koekenpan en fruit hierin kleine blokjes courgette met een beetje tijm. Na zo'n 3 min. doe je er bruine boontjes en het vegagehakt bij. Warm alles nog zo'n 2 min. door en doe er peper en zout naar smaak bij.
Verdeel aardappelpartjes over bakpapier op een ovenblik en bak ze ½ uurtje in een voorverwarmde oven van 200 graden C. Snijd nu het kapje van enkele tomaten en hol ze uit met een lepeltje. Vul de tomaten nu met de bonen-gehaktvulling en bestrooi evtl. met kaas. Zet ze dan tussen de aardappelpartjes in de oven en bak ze nog een kwartiertje mee. Lekker, mager en in één keer heb je een compleet maaltje.
amc