Hoe kun je loempia's maken en hoe heten die doorzichtige sliertjes die er vaak in zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
14.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Zou het mihoen ofzo zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laksa !

Het beste antwoord

Die doorzichtige sliertjes zijn glasnoodles (een soort mie), die je tegenwoordig in elke supermarkt kunt kopen, meestal in een klein doorzichtig cellofaanpakje met een blauwe band. Je hoeft het alleen in heet water te weken en niet te koken.

Het simpelste recept :

Snij wat ham of gare kip in piepkleine blokjes, een beetje prei, eventueel wat wortel en tauge, wat kruiden (iets met zout, peper en knoflook is altijd lekker) en maak de glasnoodles zacht en laat ze uitlekken. Meng alle ingredienten.

Neem een pak loempiavellen (klein of groot) en spreid ze een voor 1 uit op het aanrecht. Vorm een worstje van de vulling diagonaal over het vel, iets onder het midden. Rol vanaf de onderste punt tot de vulling bedekt is, sla dan de zijpunten naar binnen en rol verder op. Je kunt de vellen vastplakken met een beetje water.

Frituur de loempia's tot ze goudbruin zijn en serveer met zoete chilisaus. Jammie ! Wil je heel gezond doen, dan kun je ze ook in de oven bruin laten worden, of zelfs stomen, maar dat laatste vind ik persoonlijk minder lekker. In dat laatste geval kun je ook beter vellen rijstpapier (toko) gebruiken dan loempiavellen. Dat is iets lekkerder.

De loempia's worden zo groot als je vellen zijn ; groot voor de bekende vietnamese loempia, klein voor miniloempia's formaat vlammetjes. Met de vulling kun je overigens naar hartelust spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

kijk hier voor recepten van loempia's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die dunne sliertjes zijn z.g. glasmie, een hele dunne soort Mie....
Kijk op Smulweb voor meer dan 700 Loempiarecepten.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is so-oen (glasmie)
Zie voor het recept:
http://www.smulweb.nl/1067824/koken/recept/Vietnamese-loempias
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die doorzichtige "sliertjes" heten taugé en dat zijn de eerste spruiten van mungboontjes. Is ook makkelijk zelf te kweken in een paar dagen, vijf ongeveer. Net zoals alfalfa en andere spruitgroenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tauge zit er wel in, maar die dunne glibberige sliertjes is idd so-oen, dunnen vernicellie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat "glibberige" haal jij er nu bij, maar dat stond niet in de vraag :-)
Taugé is m.i. ook doorzichtig, dus dat zou ze ook bedoeld kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wel doorzichtig! Als jouw taugé doorzichtig is zou ik deze niet in de loempia doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taugé is doorzichtig, glazig, als het bereid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou taugé eigenlijk geen sliertjes noemen, anders dan de glasnoedels waarvoor het een perfecte omschrijving is. Maar je weet maar nooit, misschien bedoelde de vraagsteller toch taugé!
Heerlijk zelfgemaakte loempia's. Heb je een toko in de buurt? Want dan kan je echte loempia velletjes kopen. Dat is lekkerder dan filodeeg of zo.

Verder hoef je geen kookgenie te zijn om loempia's te maken. Je kiest de ingrediënten die je lekker vindt, roerbakt het vlees en groenten en brengt een en ander op smaak met kruiden, wokolie, ketjap, en zo.
Lekkere combinaties zijn:
hamblokjes, mie, champignons en gember
kip, omelet, glasmie, wortel en ui met ketjap
mie, paprika, pepertje, champignons en bosui
En zo kun je er nog veel verzinnen.

Omdat die loempiavellen zo dun zijn koop je er meteen 50 of zo. Ik maak dan gewoon 50 loempia's en vries ze in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar zijn recepten voor,en die witte slierten zijn drakentanden.