Youtube > beautylabNL > witte chocoladetaart met bastogne...
het is geen taart dat je moet bakken, maar hij is heerlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor. Zo bak ik bijvoorbeeld appeltaart. Deeg alleen van meel, suiker, boter en eventueel een druppie water , en de vulling spreekt voor zich. Het is alleen wel (lekker) knapperig gebak. Dat is basis zandgebak-deeg (vier delen meel, drie delen boter, twee delen suiker) (6-4-3 kan ook). Een ei maakt het iets brosser, maar is een variátie op het basisrecept.

Ook gistdeeg (zoals in originele vlaaien) hoeven geen eieren in, al is een scheutje melk wel noodzakelijk, maar dat kun je vervangen door sojamelk. Dat is - door de gist - uiteraard luchtiger dan zandtaartdeeg.

Behalve met appel/fruit kun je een dergelijke taart natuurlijk met alle mogelijk zoete vullingen vullen. Slagroom, banketbakkersroom, custard, kwark, wat je lekker vindt. Allemaal zoet, allemaal lekker.

Een kwarktaart (ook zoet) maak je eenvoudig met een bodem van verkruimelde en met gesmolten boter vermengde koekjes. Daarvoor kun je prima koekjes nemen die zonder ei of melk gebakken zijn. (Biscuit of zandkoekjes bijvoorbeeld).

Wil je echter zacht, luchtig, cake-achtig gebak, dan zul je echt eieren moeten gebruiken. Dat is eigenlijk het enige basis-gebak dat nu eenmaal op eieren gebaseerd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waar is boter, slagroom, banketbakkersroom, custard en kwark,van gemaakt?
Rieneke1
11 jaar geleden
plusje, maar als je geen koemelk mag, lijkt het me dat room, kwark e.d. ook geen goed idee is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, ja, dat wordt wel lastig. Kon zijn omdat ze het niet in huis had natuurlijk (en veel van die kant-en-klaar producten wel). Er staat niks over allergie in de vraag - al had de term 'koemek' wellicht een hint moeten zijn ??
Dan wordt het toch de appel (of andere vruchten)taart denk ik. Boter kun je vervangen door olie trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook wel zachte, luchtige cake ed. maken zonder eieren. Ik ben zelf niet zo van het bakken, maar ik heb verscheidene veganistische cakes gegeten als ik bij veganisten op bezoek was, die wat mij betreft niks misten qua luchtigheid.
Ik heb niet gevraagd waar zij het mee maakten, dus welk ingrediënt nou zorgt voor die heerlijke cakes weet ik niet, maar ik heb wel vaker andere veganisten horen praten over dat No-Egg, zijdetofu, banaan en sojayoghurt goed werken in cake, misschien was het één van die dingen. Als room, slagroom ed. ook niet mogen, zijn veel van die dingen trouwens ook wel te vervangen. Room kan je vervangen door sojaroom, haverrijm, etc. (tegenwoordig zelfs bij allerlei supermarkten te koop, oa. AH en Jumbo, en bij biowinkels heb je allerlei verschillende soorten). Slagroom kan je vervangen door sojaslagroom of rijstslagroom, te koop bij biowinkels en de sojaslagroom ook bij Jumbo.
Custard kan je zelf maken met custardpoeder waar geen zuivel in zit, en dan aangemaakt met sojamelk, rijstmelk, havermelk, quinoamelk, etc., of vervangen door sojapudding, rijstpudding, amandelpudding, etc. De sojavarianten zijn te koop bij supermarkten, de rest bij biowinkels.
Het heeft natuurlijk altijd wel een iets andere smaak dan bij zuivelproducten, maar in een samengesteld recept is dat meestal niet zo sterk te merken.
Ja hoor, er zijn genoeg mensen die glutenvrij, dan wel lactose vrij en eiloos door het leven moeten gaan. die hebben zo hun recepten, want voor alles is wel een vervanging te vinden.
Voor een taart;
Meng 350 gr. bloem (Shar is gluten-/lactosevrij), 1½ zakje bakpoeder, 45 gr. custardpoeder, 2 zakjes vanillesuiker en 225 gr. witte basterdsuiker door elkaar en maak een kuiltje in het midden. Smelt 150 gr. plantaardige margarine en doe hier 3 dl.
water (300 ml) bij. Giet deze vochtige bestanddelen in het kuiltje en mix alles 5 min.
Doe dit beslag meteen in een ingevette , met bloem bestoven ronde vorm van 22 cm of doe het in een cakevorm. Bak hem in het midden van een voorberwarmde oven van 180 graden C. gedurende ca. 1 uur en een kwartier. De ovendeur niet openen tot de tijd bijna verstreken is, controleer even met een breinaald of prikker of hij gaar is.
Komt de prikker er droog uit , dan is hij gaar.
De taartbodem of cake kan je nu doorsnijden en vullen of in plakjes snijden, nadat je hem eventueel geglaceerd hebt. Van custardpoeder en water kan je ook weer een vulling maken of van botercrème. Een glazuurlaag maak je ook door poedersuiker met vruchtensap of simpel water aan te roeren.
amc
11 jaar geleden
Jazeker, honderden.
Alle taarten die veganistisch zijn, bevatten geen eieren en koemelk. En er zijn in kookboeken en op internet honderden veganistische zoete-taartrecepten te vinden. Er zijn zelfs een heel aantal veganistische kookboeken die zich puur richten op taart en gebak: http://wiki.veganisme.org/index.php?title=Veganistische_Kookboeken#Kookboeken_die_zich_.28vooral.29_richten_op_zoete_recepten_.28taart.2C_koekjes.2C_toetjes.2C_ijs.2C_etc..29:

Mijn aanrader is Vegan pie in the sky, van Isa Chandra Moskowitz en Terry Hope Romero, hun recepten zijn altijd waanzinnig heerlijk (alleen wel helaas Engelstalig). Op hun website staan ook veel van hun recepten, volgens mij geen taarten, maar wel cupcakes, koekjes, muffins, etc., dus misschien kan je daar ook wel wat mee: www.theppk.com/recipes/

Nederlandstalige kookboeken die zich puur richten op zoetigheden, zijn Lisette in Luilekkerland - Het Ecofabulous Bakboek, van Lisette Kreischer (http://www.lisettekreischer.com/boeken-lisette-in-luilekkerland), en Klein veganistisch toetjesboek, van Mirjam Vaes.

Hier nog een (lang niet complete) lijst met blogs en websites met veganistische recepten: http://wiki.veganisme.org/index.php?title=Websites_met_veganistische_recepten
Lang niet allemaal hebben ze ook taartrecepten natuurlijk, maar ik weet zo niet uit mijn hoofd welke dat wel en niet hebben. Je kan ook op Google zoeken op vegan pie, daarmee vindt je er ook veel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn bovenste link gaat blijkbaar niet helemaal goed, je moet bovenin in het overzicht even klikken op '1.3 Kookboeken die zich (vooral) richten op zoete recepten (taart, koekjes, toetjes, ijs, etc.)', of zelf even een stuk naar beneden scrollen naar het juiste lijstje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zeker,

taarten gemaakt van Bladerdeeg .
vraag je banketbakker er maar naar, hij maakt ze graag voor je