Kun je appelmoes wecken in gewone jampotten?

Ik heb bijna 2 kilo appels (Goudrenetten) gekregen. En daar wil ik appelmoes van maken, want ik heb al een appeltaart in de diepvries, en niemand is geïnteresseerd in de appels.

Maar ja, dan heb ik een lading appelmoes, en wat moet ik daar dan weer mee?

Dus ik had bedacht dit te gaan wecken, alleen heb ik geen weckflessen/potten.

Maar wel jampotten, kan het daar ook mee?

11 jaar geleden
in: Koken
29.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak als je zoveel (hoewel, zoveel is twee kilo ook weer niet, dat racet er door hier) appels hebt eens lekker bratapfel als toetje. Appels uithollen (en halveren, een hele appel is een hele grote kluif) , vullen met een mengsel van gehakte noten en rozijnen, bruine suiker en kaneel. Klontje roomboter erop en een half uur - drie kwartier (afhankelijk van grootte) laten poffen in de oven. Heerlijk daarbij is kruimeldeeg van bloem, boter, suiker en vanillesuiker. Ik maak het altijd uit de losse hand, dus kan je zo niet echt een recept geven. Ongeveer 1:1:1 (gewicht) plus een zakje vanillesuiker. Mengen en kneden en verkruimelen op de bakplaat, 12-15 minuten in de oven (eventueel iets langer) en na garing nog wat verer verkruimelen. Niet goed voor je dieet, maar wel ERG goed voor je humeur ;)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Welk dieet? Ik ben nog nooit op dieet geweest haha.
Klinkt wel lekker, ik heb nu al een lach op mijn gezicht, en ik heb het nog niet eens geproefd. Maar ik krijg morgen gasten ivm Sinterklaas, dus dat kan wel een uitkomst zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik garandeer je, daar ga je ze een groot plezier mee doen.
En het is eigenlijk vrij weinig werk. Niet schillen, uithollen met een appelboor, en bij de Aldi hebben ze kant en klare zakjes noten en rozijnen (al weet ik niet of de Nederlandse Aldi ze ook geeft...). Ik sla de noten altijd nog even een beetje kleiner (gaat prima in een schone theedoek) maar dat hoeft niet per se.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hehe dan koop ik als rozijntjes wel die uit zo'n rood pakje, wat ik vroeger als kind vaak kreeg, daar zitten geen steeltjes in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zijn prima voor dit doel.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ben ff naar Albert Heijn haha, voordat mijn man thuis komt, dan ga ik koken...hmmm zuurkool lekker! Zo'n zin in.

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan, al is het woord dat je zoekt 'inmaken' want 'wecken' is een speciaal procedé waarvoor je weckpotten, weckringen, klemmen en eigenlijk ook een weckketel nodig hebt. In Duitsland nog overal wijd en zijd te koop, in Nederland moet je wat meer zoeken.

Steriliseer de potten goed voor gebruik, gewoon door ze uit te koken met wat soda (ook de deksels).

Maak alle appelmoes en doe ze in de potjes, en sluit ze meteen goed af met de schroefdeksels. Zet ze op de kop om ze te laten afkoelen. Door het afkoelen ontstaat een beetje vacuum, waardoor je appelmoes een hele tijd goed blijft, gemiddeld een maand of drie.

Wil je echt voor langere tijd (jaren) inmaken, dan zul je inderdaad moeten gaan wecken. Daarbij worden de levensmiddelen na het in de potten doen nog eens gekookt, waardoor een nog langere houdbaarheid gegarandeerd is. Mits donker bewaard, want in het licht gaan kleuren wel snel achteruit. Ook moet je daarvoor de potten behandelen met een extra bacteriedodend middel (waarvoor je overigens weer prima soda kunt gebruiken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Die 10 punten zijn voor jou, en het toetje was erg leker. De appels die ik nog over hield werden appelmoes...en toen kwam manlief. "Is dat appelmoes?" "ja schat." "leker, mag ik proeven?" kwartier later..OP...tot zo ver het wecken/inmaken.

Andere antwoorden (7)

Kan, moet je er wel geleisuiker in doen voor de houdbaarheid:

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Wecken_Jampotten_of_weckpotten/wecken_jampotten_of_weckpotten.html

http://www.wecken.be/Uitleg_werkwijze/uitleg_werkwijze.html

http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/1123/1/Wekken-of-wecken/Page1.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want daarmee is het al geen wecken meer, wecken is bedoeld om voedsel te conserveren. Het doel van wecken is om voedsel lucht vrij op te kunnen slaan.

Als je normale jampotten gaat gebruiken, dan blijft er dus lucht in het potje zitten waardoor de appelmoes alsnog bederft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn overigens wel dekseltjes met weck-ring te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Maar een jampot zit toch ook vacuum? En er zit van dat rubber in de deksels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe het zit met de kwaliteit van dergelijke dekseltjes, het zijn in feite wegwerp producten. Wellicht dat ze gemaakt zijn voor eenmalig gebruik. Op de 2e link van de bovenstaande user staat nadrukkelijk vermeld geen normale jampotten (en dus dekseltjes) te gebruiken. Ik denk dat de speciale dekseltjes die je kunt kopen van betere kwaliteit zijn.
Je kunt de appelmoes gewoon invriezen als je plaats hebt in de vriezer

Toegevoegd na 2 minuten:
maar in bijgaande link staan veel recepten voor bv appeljam, en daar worden ook gewone potten voor gebruikt
anneliez
11 jaar geleden
Als je veel appels hebt, en appelmoes wilt maken, kun je best een beetje meer maken, hier een recept waarbij je voorlopig even vooruit kunt. De appelmoes die je over hebt kun je eenvoudig inmaken. Daarvoor kook je een aantal jam potten goed schoon in water met soda. Giet de appelmoes direct als deze klaar is in de potten.Giet ze wel vol. Draai de deksels erop en zet de potten ondersteboven op een theedoek. Na ongeveer een kwartier, als de appelmoes is afgekoeld, is het deksel vacuüm getrokken. Laat de potten nog even verder afkoelen en berg ze daarna op een koele, donkere plek op. Deze potten kun je een paar maanden bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als je appelmoes zelf maakt wel.

Was de potten af met heet water.
Maak de moes.
Giet de moes warm in de potten.
Draai de deksel stevig dicht en zet de potten op z'n kop op een vlakke ondergrond.
Laat de moes afkoelen.
Als het goed is is het dopje teruggetrokken. Je moes is geweckt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan zeker mits je schoon werkt.
Laat de potjes met deksels zeker 20 min. in water koken.
Zo worden schimmels en bacteriën gedood.
Zet ze dan omgekeerd op een schone dubbel gevouwen handdoek en laat ze goed drogen. het is wel van belang dat de potjes én deksels droog zijn voor je ze gaat vullen. Droog zeker de binnenkant niet af met een gebruikte theedoek, want dan is al het kookwerk voor niets geweest.
Als je iets knoeit wat langs de pot blijft hangen, wegvegen. Dit kan gaan schimmelen.

Als je niet alleen appelmoes wilt maken, maak eens een appelchutney, heerlijk van goudreinetten! Bij varkensvlees of op gekookte worst als borrelhapje.

Hiervoor snijd je de appels (geschild en ontklokt) in stukjes. Ik ga uit van 1 kg appels (4 potjes).
Doe de appels, 2 gesnipperde uien, 2 teentjes knoflook,
sap van ½ citroen, 500 ml. witte wijnazijn in een grote pan en breng aan de kook.
Was 150 gr. rozijnen onder de warme kraan en doe ze, als de appels ½ uurtje geprutteld hebben, bij de appels.
Voeg dan ook 3 theel. gemberpoeder, 1 theelepeltje zout en 400 gr. bruine suiker toe. Laat alles nog 1 klein uurtje koken op een zacht pitje. Vul de hete chutney in de potjes en sluit ze meteen af. Zet ze op hun kop weg op de handdoek om helemaal af te koelen en vacuum te trekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het heet dan wel geen wecken, maar inmaken. Op deze methode is het ook een vorm van steriliseren.
amc
11 jaar geleden
Ja. Appelmoes kan je prima bewaren in jampotten. Het heet dan niet wecken, maar inmaken of conserveren, maar... what's in a name?

Ik heb een geweldig truc/recept om de lekkerste appelmoes te maken, geweldig mooi licht van kleur in plaats van de gebruikelijke donker appelmoes die je altijd krijgt als je het zelf maakt.

Begin met heel goed wassen van de appels en verwijder het klokhuis met een appelboor, zodat de appels heel blijven. Slechte plekken moet je uiteraard uitsnijden. Niet schillen!
Doe dan de appels op een stuk bakpapier in het midden van een voorverwarmde oven op 180°C totdat de appels helemaal gaar en zacht zijn. Hoe lang dit duurt hangt van de grootte van de appels af, maar reken minstens op 30 minuten, waarschijnlijk langer. Op deze manier voorkom je dat het enzym polyfenoloxidase (PFO), dat verantwoordelijk is voor de bruine kleur die zich razendsnel ontwikkelt als je een appel snijdt zijn werk doet, en door de hitte wordt PFO definitief geïnactiveerd.
Haal de appels uit de oven, en terwijl ze nog warm zijn, pers het vruchtvlees eruit. Dat kan je het beste doen met een stamper in een plat bord. Het vruchtvlees doe je dan in een pan met een dikke bodem, en de schillen kan je nu heel makkelijk eruit "vissen". Nu kan je ook bepalen hoe grof of fijn je de moes wilt.
Zet de pan op een laag vuur, net genoeg om zachtjes te laten pruttelen, en voeg de rest van de ingrediënten naar smaak: kaneel, het sap van een citroen (heel belangrijk voor de smaak, voor een laag pH, voor de binding, en om de lichte kleur te behouden) en eventueel ook citroenschilrasp, en suiker (bruin suiker is lekkerder, maar ook donker) Ik gebruik ook een kruidnagel (deze moet je na het koken eruit halen) en soms een beetje gember. Het geheel roeren, 2-3 minuten zachtjes laten pruttelen, en dan kan je in de potjes doen.

De potjes en deksels moet je zoals bekend heel goed schoonmaken en uitkoken, evt met soda, en niet met een doek afdrogen.
Vul ze in met de hete appelmoes tot 1 cm onder de rand, draai de deksel goed dicht, en laat de potjes ondersteboven op je aanrecht afkoelen. Als het goed is hoor je binnen een paar minuten dat de deksels ploppen en inzakken. Dat betekent dat er vacuüm is ontstaan (waterdamp heeft de lucht vervangen, en als het afkoelt condenseert en ontstaat vacuüm), en die potjes blijven in een koele donkere plaats zeker 3 maanden goed.
Eventuele restjes van gemorste moes was je af met water nadat de potjes afgekoeld zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wassen van de gevulde potjes ná afkoelen is belangrijk om te voorkomen dat door groot temperatuurverschil het glas kan barsten, en ook omdat als de inhoud te snel afkoelt, en de damp in het potje condenseert, er water of lucht in het potje gezogen wordt, waarna je moes razendsnel zal bederven, en dat is zonde.