waarom hebben pangasiusfilets uit de diepvries soms een grondsmaak? wat kan ik daar aan doen om hem weg te werken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ken dat ook. Zelfs met kruiden krijg je dat niet weg.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vind de pangasius van de Aldi erg lekker. Met rode kruiden, uit de diepvries. Moet je in de magnetron opwarmen. Daarbij heb ik die vieze grondsmaak nog niet gehad.

Het beste antwoord

om de grondsmaak weg te halen kan je ze insmeren met citroen of sinaasappel en maak een lekkere saus er bij probeer maar eens op deze manier
4 pangasiusfilets van 125 g
200 ml koelvers sinaasappelsap
zout, versgemalen zwarte peper
4 eetlepels bloem
4 eetlepels olijfolie
1 ui
2 eetlepels grove mosterd
eventueel wat eetlepel suiker
2 eetlepels verse dille fijngehakt

Wrijf de pangasiusfilets in met 2 eetlepels sinaasappelsap, zout en peper. Wentel de filets door de bloem.
Verhit 3 eetlepels olijfolie in een koekenpan en bak de vis op matig tot hoog vuur in 8-10 minuten goudbruin en gaar.
Pel en snipper de ui. Verwarm 1 eetlepel olijfolie in een steelpan en fruit de ui zachtjes glazig.
Roer de rest van het sinaasappelsap, de mosterd, suiker en dille door de ui en warm de saus even zachtjes door. Bind de saus eventueel iets met maizena

Toegevoegd na 9 minuten:
er is veel commotie geweest over deze vis ,speciaal hoe ze werden gekweekt ,maar schijnt nu beter te gaan want ze hebben een groene label en worden zover ik heb begrepen niet meer in de modder gekweekt en dat proef je ,want de grondsmaak is zo goed als verdwenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Panga is een heel bijzondere vis. Het heeft geen schubben dus het is naar de Bijbelse spijswetten een verboden vis. “
Het lijkt op een slank uitgevallen karper met typisch grote ogen die je altijd vragend aankijken. Vreemd die ogen want deze vis is een meervalachtige en heeft daar juist geen bal aan. Hij is gewend om in de modder te leven en moet alles op de tast doen. Die ogen kan hij wel in zijn zak steken of voorgoed sluiten, voordat de visser dat voor hem doet. Vandaar de bagger smaak.

De Panga is een van de weinige vissen die zuurstof uit de lucht kan happen. Dat zie je ook vaak gebeuren in zo’n vijver. Vaak komt er een bek boven water om wat lucht te happen. Moet ook wel want door de overbevolking zijn dergelijke kweekvijvers redelijk zuurstof arm. Sterker nog ze kunnen in zwart modderwater leven. Dan smaken ze nog viezer dan ze al zijn.

Er zijn verschillen van kwaliteit bij de verschillende supers. Dat ligt uiteraard aan de inkoop. Als een Panga die rijp is voor de slacht een paar dagen in schoon water en zonder voer, de laatste dagen van zijn leven doorbrengt, zal hij veel minder of geheel niet naar modder smaken. Deze filets zullen dus duurder zijn, en niet overal verkrijgbaar zijn.

Om de moddersmaak te verminderen is inwrijven met citroensap werkzaam. Ook de filets een half uur in koud water met een flinke scheut azijn laten intrekken wil ook helpen.