Bestaan er indische gerechten die qua smaak in de buurt komen van Lempers,maar gemakkelijk te maken zijn?

Lempers zijn heerlijk maar erg bewerkelijk,Misschien een bepaalde rijstschotel?

11 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

De meest simpele lemper die ik kan bedenken;

Leg klaar; een plat bord, plasticfolie, een kleine deegroller of glazen flesje ofzo.

Kook kleefrijst gaar in ruim water met 2 eetl. kokos.
Roerbak kleingesneden kipfilet met wat ui en knoflook.
Doe er wat sereh, ketjap, sambal en ketoembar bij.

Als alles klaar is, scheur je een stuk plasticfolie af van ca. 20x20 cm.
Leg de folie op het platte bord, bestrijk het met wat olie en schep er ong. 2 eetl. kleefrijst op. Vouw het plastic dubbel en rol het met het deegrollertje plat. Vouw het plastic weer open en leg er een eetl. vulling in op de rijst. Klap het voorzichtig dicht met behulp van de folie en druk de randen van de kleefrijst stevig op elkaar. Rol het op tussen je handen en met behulp van het plastic en vouw het nu weer dicht en in het plastic.

Je kunt er een aantal tegelijk maken en in de diepvries bewaren. Als je er dan trek in hebt, hoef je de lemper maar 2 min. in de magnetron te ontdooien.
Je kunt hem ook stomen in een metalen vergiet boven een laagje kokend water of in een stoompan.
De kleefrijst kan je kopen onder de naam 'Ketan' en op de verpakking staat dat je het eerst vele uren moet weken voor je het gaat koken. Zelf heb ik dat nooit gedaan en gewoon gekookt zonder te weken. Ze smaken dan net zo goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt natuurlijk ook gehakt nemen en de kant-en-klare kruiden voor lemper. Die van Koningsvogel zijn erg lekker.

Toegevoegd na 18 minuten:
Je kunt natuurlijk ook rijst koken met wat zout en een stuk kokosblok of kokosrasp.
In een andere pan braad je gehakt of kip met kruiden als uien, knoflook, fijngeraspte kemiries, djinten(komijnpoeder), ketoembar(koriander), koenjit(geelpoeder)peper en zout. Alles in een vijzel fijnwrijven en in wat olie aanfruiten, dan het gehakt/kip erbij me bakken. Je kunt ook de kant-en-klare 'lemper' kruidenmix nemen.

Op je bord de rijst leggen en het vleesmengsel erbovenop of erbij leggen. Zo heb je het als bordgerecht.
amc
11 jaar geleden
flyingcrow
11 jaar geleden
Dankjewel zeg voor deze duidelijke en goede uitleg!+!
Waar zijn die lemperkruiden trouwens te koop ik heb ze nog in geen een winkel hier in de buurt gezien.
amc
11 jaar geleden
De boemboe is te koop bij de toko of de Jumbo. Dat is die pasta in een kuipje hè. Als je die gebruikt raad ik je aan wat bij te kruiden met wat kerriepoeder (de Surinaamse massala is de lekkerste hierbij) en 1 bouillonblokje.
flyingcrow
11 jaar geleden
Bedankt,amc!
Hier kan ik mee vooruit!