Wat zijn lekkere gerechten met knolselderij, behalve snert?

Ik heb een grote pan snert op het gas staan. Heb nu nog een halve knolselderij over. Wat kan ik daar nog meer voor lekkers mee maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe mij maar die Bossche bol... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
genoeg gerechten om je erin te verdiepen ,het lijkt me lekkker.Goeie vraag

Het beste antwoord

Gesmoorde knolselderij met kerrie voor 2 personen.

Ingrediënten:
1 kleine knolselderij, in blokjes van ½ cm
2 eetlepels citroensap
25 g boter
1 theelepel mild kerriepoeder
1 eetlepel gembersiroop
2 eetlepels crème fraîche
1 eetlepel bladselderij, fijngehakt
Bereiden:
Besprenkel de blokjes knolselderij met citroensap. Smelt de boter. Schep de blokjes knolselderij en het kerriepoeder erdoor. Voeg 100 ml water toe en smoor de blokjes knolselderij met het deksel op de pan in ca. 10 minuten gaar. Giet het vocht af. Roer de gembersiroop, de crème fraîche, zout en peper en de bladselderij erdoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Knolselderijsalade.

Schaaf de knolselderij en schaaf appel in gelijke delen.
Voeg iets ui toe. Maak een sausje van joghurt, mayo, iets zoets b.v. vruchtenmixdrank, iets peper, iets zout.
Meng alles dooreen. Heerlijk.

Of eenvoudig: schaaf wortel en knolselderij in gelijke delen. Wat olie en azijn toevoegen. Een gezonde rauwkostsalade.

Succes met de snert, eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingrediënten
1 knolselderij van 1 kg, in blokjes
50 g rijst
400 ml kruidenbouillon
100 ml (slag)room
2 theelepels tijmblaadjes
1 theelepel kaneel
Bereiden
Breng de knolselderij met de rijst en bouillon aan de kook en kook de knolselderij in ca. 15-20 minuten zachtjes gaar. Giet de knolselderij af en pureer het geheel in de keukenmachine of met de staafmixer tot een smeuïge puree. Doe de knolselderijpuree terug in de pan, voeg de room, tijm en kaneel toe en warm de puree al roerende nog enkele minuten door tot de puree goed van dikte is. Voeg zout en peper naar smaak toe. Lekker bij een varkenshaasje of bij kipfilet.

Extra benodigd
Keukenmachine of staafmixer
Het recept 'Kruidige knolselderijpuree' wordt je aangeboden door iens recepten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik stamppot maak, vervang ik de helft van de aardappels door knolselderij. Is gezonder en valt niet zo zwaar. Bovendien smaakt het heel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stamppot met knolselderij is erg lekker!

* Aardappels
* 1/2 knolselderij
* Gerookte kipfilet
* hete melk
* zout, versgemalen peper en kerrie
* evt. fijngehakte peterselie

- Snijd de geschilde aardappels in stukken. Snijd de knolselderij in plakken van ongeveer 1 cm dik.
- Verwijder de schil van de plakken. Snijd de plakken vervolgens in kleine blokjes.
- Snijd de kipfilet in de lengte in dunne plakken.
- Kook de aardappels en de knolselderij in iets gezouten water in circa 15-20 minuten gaar.
- Verwarm de melk in een steelpannetje. Giet de groenten af.
- Stamp de aardappel en knolselderij door elkaar en giet tijdens het stampen bij beetjes tegelijk de melk in de pan.
- Breng de stamppot op smaak met zout, peper en kerrie.
- Roer de peterselie of andere kruiden en de gerookte kip erdoor. Verdeel de stamppot over de borden.

Maar je kunt natuurlijk volop variëren door andere kruiden, ander vlees, kaas of nog een andere groente (winterpeen, ui, andijvie) door de stamppot te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schaaf in heel dunne plakjes van de selderijknol. Wrijf ze droog en in frituurpan olie verhitten tot ca. 170 ?C.Snijd steeds een deel van knolselderij, want het verkleurt snel, en ga ze in ca.5 minuten krokant frituren. Tijdens het frituren plakjes van elkaar losmaken. Knolselderijchips uit frituurpan nemen ,op keukenpapier laten uitlekken. Schaaf weer een klein portie en laat het frituren.Bestrooi ze met weinig selderijzout en knabbel ze op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knolselderijpuree.

Knolselderij in blokjes snijden en met een kippebouillonblokje koken tot hij gaar is. Doe er wat citroensap bij tegen de verkleuring. Kook een beetje lange korrel rijst apart gaar, (het is maar voor de binding). Niet proberen samen te koken want dan wordt het niets.
De knolselderij pureren, kruiden met peper, selderiezout en nootmuskaat en beetje bij beetje de rijst erbij doen totdat je een stevige puree hebt.

Hamburgers met knolselderij;

Kook de selderij 20 min. in kokend water en laat uitlekken
Snijd in zoveel plakken als je hamburgers hebt.
Verhit 1 eetl. olijfolie in de pan, bak hierin de hamburgers. Haal ze uit de pan en bak vervolgens de selderijplakken goudbruin. Leg de schijven knolselderij en de hamburgers op elkaar en dien op met een lekkere tomatensaus en gepofte aardappels of gebakken partjes in de schil.
amc
14 jaar geleden
Mijn knolselderij gaat altijd voor het merendeel de diepvries in. Want knolselderij komt bij mij ook in de tomaten-, kippen- en nog veel meer soepen terecht.
Ik snijd de hele knol in kleine blokjes en die vries ik in in kleine porties. Telkens als ik soep maak gaat er zo'n portie in. Reuze handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puree van half aardappel half knolseledrij.
De puree in een ovenschaal, paneermeel en geraspte kaas erover en even onder de grill (oven).
Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knollesoep!!
uiterraad knol,selderie,soeovlees,bulionblokjes,vermicelli.
heerlijk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak er een mooie puree van samen met aardappelen, pastinake en wortelen er in verwerken,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lasagne van knolselderij.

Ingrediënten:
3 eetlepels olijfolie
400 ml gekruide tomatensaus (pot)
1 knolselderij van ca. 1 kg, in dunne plakken
100 g jonge kaas, geraspt

Bereidingswijze:
Vet een lage ovenschaal royaal in met 1 eetlepel olijfolie. Schenk een dun laagje tomatensaus in de schaal. Leg hierin een derde van de knolselderij, schenk hierover weer tomatensaus en wat olijfolie.
Herhaal dit nog twee keer. Dek de schotel af met de geraspte kaas.
Bak de knolselderijlasagne in een voorverwarmde oven (200 graden) in ca. 20 minuten afgedekt gaar.
Laat de schotel daarna in nog ca. 10 minuten onafgedekt mooi bruin worden. Lekker bij gehaktballen of een tartaartje.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat denk je van een waldorfsalade.