Waardoor kan eend rood/rosé gegeten worden, maar moet kip door-en-door gaar zijn? Is er bij eend minder kans op salmonella, en zo ja, waarom?

bamibal
11 jaar geleden
in: Koken
21.4K

Antwoorden (1)

Dit is meer een kwestie van persoonlijke smaak enerzijds en anderzijds speelt de structuur van het vlees een rol.
De spiervezels van eend zijn tamelijk fijn en veel korter dan die van kip en kunnen daardoor rosé of rood gegeten worden.
Wat de kans op salmonella betreft heb ik mij tijdens mijn studiejaren laten wijsmaken door mijn leraar biologie dat eenden van nature een antistof zouden hebben tegen de salmonellabeestjes. Of dit waar is of niet weet ik niet maar ik heb reeds menig eendje verorberd en ben er nog nooit ziek van geworden, oh ja ik eet mijn eendjes ook rood, dan zijn ze het lekkerst. Maar zoals gezegd is dat gewoon een kwestie van smaak net zoals met een lekkere steak.