Wie weet er een origineel gerecht met boerenkool?

Ik ken alleen standaard recepten: boerenkoolstamppot met aardappelen, worst of een gehaktbal.
Wie weet er een totaal ander, lekker, recept met boerenkool?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O lekker! Die ga ik volgen :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grappig; in veel landen wordt boerenkool alleen geteeld als varkensvoer.

Het beste antwoord

Dit is een gerecht uit Kenia met boerenkool:

Ingrediënten:
1/2 kg boerenkool of spinazie,
1-2 fijngehakte uien,
2-4 fijngehakte tomaten,
restjes vlees,
groene paprika, in reepjes,
1-3 eetlepels olie,
peper en zout,
1 theelepel sambal badjak.

Bereiding:
Fruit de uien in een grote braadpan glazig.
Voeg de tomaten en de paprika toe, en restjes vlees, die u toevallig bij de hand hebt.

Kook de spinazie of boerenkool en bak de rest tot het door en door heet is.

Voeg dan de gekookte, fijngehakte spinazie of boerenkool toe en laat het gerecht op laag vuur nog 20-30 minuten sudderen, totdat het mengsel goed gemengd is.

Naar smaak peper en zout toevoegen, eventueel ook 1 theelepel sambal badjak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is mischien wel makkelijker ;)

Boerenkool ovenschotel
Met deze kou is boerenkool bij velen een favoriete groente. Onderstaand een recept met boerenkool in een ovenschotel, toch weer eens wat anders...

Ingrediënten (4 personen)
750 gr boerenkool
1 kg kruimige aardappelen
Beetje melk
1 pakje monchou roomkaas
2 vleestomaten
100 gr geraspte kaas
zout en peper
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 10!

Andere antwoorden (10)

Op internet is veel te vinden. Heb hier al 748 boerenkool recepten. Eetsmakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het lekker is weet ik niet maar een spinazietaart zou je ook met boerenkool kunnen maken

http://www.grieksegids.nl/gerechten/spanakopita.php

Zoals hierboven staat kun je op smulweb heel veel recepten vinden voor boerenkool, zoals met pasta:

http://www.smulweb.nl/1370898/koken/recept/Pasta-met-boerenkool-en-spek

Toegevoegd na 58 seconden:
Je kunt er zelfs soep mee maken:

http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=boerenkoolsoep&type-recepten=recept

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vind zelf de recepten van iensrecepten vaak ook erg lekker:

http://www.iensrecepten.nl/zoeken/index.asp?go=2&co=-1&ki=-1&ty=-1&so=-1&ti=-1&in=boerenkool
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou wel eens boerenkool ijs als toetje willen proberen. Als dat niet origineel is dan weet ik het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boerenkool soep.
Ik weet het recept niet uit mijn hoofd, maar in de bron is iets wat er heel erg op lijkt dus dat zal het wel zo'n beetje zijn.
itsme
14 jaar geleden
Pasta met boerenkool en spek;

Breng een grote pan met water en zout aan de kook.
Bak 200 gr. spekblokjes uit in een droge koekenpan, schep ze eruit en doe 2 eetl olijfolie in de pan. Fruit 1 grote rode gesnipperde ui 5 min. op lage stand en doe er 2 teentjes knoflook en 1 eetl. gedroogde tijm bij.
Kook de pasta intussen gaar.

Schep de boerenkool door de ui en knoflook en roerbak op middelhoge stand ca. 5 min. tot de kool geslonken en nog helder groen is. Breng op smaak met zout en versgemalen peper.Giet de pasta af en bewaar een paar eetlepels v.h. kookvocht.
Schep eerst de pasta en de spekjes door de boerenkool en vervolgens wat versgeraspte parmezaanse kaas en wat kookvocht om het geheel smeuïg te maken.
Het beste leent zich hiervoor een korte pasta zoals "schelpjes".

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is voor een zak boerenkool van 400.gr.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apart. Heb je dit zelf wel eens gegegeten? Zo ja, is het lekker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je haar/hem weer ;-) amc, you did it again! Ziet er superheerlijk uit zoals je het beschrijft. +1
amc
14 jaar geleden
Ik heb thuis 2 goede eters , een man en een zoon. Die eten echt niet alles, maar toen ik deze gemaakt had, bleef er niets over en vonden ze dit voor herhaling vatbaar. Ik heb het ook wel eens met verse spinazie gemaaakt, is ook lekker maar boerenkool heeft wat meer "bite".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je uitleg. Ik ga het proberen! +
amc
14 jaar geleden
Trouwens, wist je dat een paar lepels honing-mosterd door de stamppot en blokjes pittige kaas ook erg lekker is bij "gewone" boerenkool stamppot?
Ik maak hem graag op de traditionele manier maar dan roer ik er op het laatst honing doorheen en natuurlijk de spekjes...

En vroeger aten we hem thuis nogal eens met gestampte knolselderij ipv aardappels..dan moet de knolselderij van te voren wel heel fijn snijden en goed gaar koken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Macaroni met boerenkool.

•300 g boerenkool
•pakje tempeh
•400 g macaroni
•1 eetl. kerrie
•zout & peper
•4 eetl. shoyu
•2 teentjes look

Snij de tempeh in blokjes van 1 cm.
Marineer ze minimaal 10 minuten in de sojasaus.
Kook ondertussen de macaroni beetgaar.
Laat goed uitlekken.
Bak de gemarineerde tempeh in hete olie goudbruin.
Pers op het laatste moment de knoflook erboven uit en roer de kerrie erdoor.
Bak alles nog 2 minuten.
Voeg vervolgens de boerenkool toe en roerbak mee tot het heet is en nog knapperig.
Roer de gare macaroni door het boerenkool-tempeh-mengsel en breng op smaak met peper en zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie link

http://www.webchef.nl/search.html?query=boerenkool
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaas toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit recept was een succes tijdens mijn laatste etentje en heel eenvoudig klaar te maken:
400 gr. katenspek
500 gr. boerenkool
100 gr. (wal)noten
100 gr. tauge
kruiden: tabasco, 1el balsamicoazijn, mespunt
gemberpoeder, peper en zout.

Katenspek bakken, kruiden toevoegen.
Boerenkool 10 minuten meebakken.
Tauge erdoor roeren en meewarmen.
Noten erover heen strooien.
Serveren met bijv. aardappelschijfjes.