is pastasalade gezond?

Ik eet regelmatig een zelfgemaakte pastasalade met veel sla, o.a. gerookte kip, appel, mozzarella en een dressing.
Is dit een gezonde maaltijd? En is dit beter of slechter dan een warme pasta maaltijd zoals spaghetti?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
5.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in principe is dit gezond! zorg wel voor afwisseling! Je kunt als je het echt zeker wilt weten het boekje: 'wat zit er in uw eten' kopen. Er staat uitgelegd waar bepaald ingrediënten slecht voor kunnen zijn. zoals o.a. kanker. Als je dit boekje hebt gekocht, kun je kijken op de verpakkingen van de ingrediënten van de pasta salade of het slecht is! p.s dit boekje is o.a. te koop bij de stumpel Ik hoop dat dit de info was die je zocht! succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Natuurlijk eet ik dit ook niet elke dag, haha :)

Het beste antwoord

Dit voldoet aan een gezonde maaltijd, zorg wel dat je afwisselend eet, dus niet 4 keer in de week, voor een lange periode dit gerecht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Rauwe groenten bevatten nog alle vitamines, tenzij ze al wat ouder zijn, kies dus wel voor verse ingrediënten, dan is het gezonder dan de warme variant pastaschotel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ik eet dit natuurlijk niet elke dag haha. Maar wel regelmatig, soms als lunch. Ook wissel ik wel veel af met wat ik er in doe.
Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan doe je het prima, graag gedaan.

Andere antwoorden (1)

Hoe gezond het precies is hangt af van de ingrediënten. Volkorenpasta is gezonder dan de witte variant.
Als je zelf een dressing maakt met bijvoorbeeld koudgeperste olijfolie dan is dit gezonder dan een kant en klare dressing uit de supermarkt met allerlei ongezonde toevoegingen.
Als je suiker toevoegt aan je dressing is dat ook weer minder gezond.
De hoeveelheid groente die je erdoor doet speelt ook een belangrijke rol. Hoe meer, hoe beter.
Daarnaast maakt variatie het gezond. Neem dus steeds weer andere groente.

Dat koude pasta gezonder zou zijn dan warme kun je niet zomaar stellen.
Tomatensaus bijvoorbeeld, die veel bij warme pasta wordt gebruikt, schijnt net iets gezonder te zijn dan rauwe tomaten.
Bij de meeste groentes gaat koken meestal gepaard met enig verlies aan voedingsstoffen. Maar bij tomaten blijkt de beschikbaarheid van lycopeen uit een licht gestoofde tomaat groter dan uit een rauwe tomaat. Onder invloed van de verhitting worden de celwanden in de tomaat afgebroken waardoor meer lycopeen vrijkomt. Daarnaast wordt lycopeen onder invloed van hitte ook omgezet in een meer biologisch beschikbare vorm. Tomatensaus of tomatensaus zijn dus gezonder dan rauwe tomaten.

Conclusie: Hoe gezond het is hangt af van de ingrediënten en de variatie van je pastagerechten.