is pangasiusfilet( een soort vis) echt zo ongezond als men beweerd? ik eet het namelijk graag

men beweerd deze vis in vuil water word gekweekt, en er kankerverwekkende stoffen in zitten en feit is ook dat het een goedkopere vis is. schrok er toch een beetje van! is dit nu waarheid? of moet men dit met korreltje zout nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/pangasiusfilet-prima-eetbare-vis-kleven.40025
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men is mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men is b.v. Kassa. Toch redelijk betrouwbaar dacht ik zo.

Antwoorden (3)

Ja, panga’s zijn besmet met hoge concentraties van giftige stoffen en bacteriën. (arseen, industrieel afvalwater en giftige en schadelijke bijproducten van de groeiende industriële sector, metaalverontreinigingen, polychloorbifenylen (PCB’s), DDT en de metabolieten (DDTs), aan chloor verwante verbindingen (CHLs), hexachloorcyclohexaan isomeren (HCHs), en hexachloorbenzeen (HCB)). De Mekong rivier is een van de meest vervuilde rivieren van de wereld en dit is juist de plek waar de panga’s worden gekweekt. Toch wordt panga nog steeds aangeboden door de supermarkten, en wordt gekocht door het grote publiek dat vaak niet weet dat ze een besmet visje in hun karretje leggen.

Panga’s zijn verpakt en bevroren in vervuild rivierwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, dus panga's zijn verboden door de VWA?
Ja en nee.
Zoals bij veel voeding , zoals bv antibioticakippen, is ook vis niet volledig vrij van schadelijke stoffen helaas.
Ik maak me persoonlijk echter meer zorgen om vrijwel alle "gezonde keus" produkten van tegenwoordig die vol zitten met hoge concentraties hulpstoffen(tot tientallen grammen/100gram) dan die 30% panga-vis die enige microgrammen schadelijke stoffen bevat.
Het feit dat de algehele gezondheid in westerse landen achteruitholt ligt m.i. niet aan pangafilet, maar aan structurele problemen binnen onze gemakszuchtige voedingsgewoonten.
Principieel is het natuurlijk beter om lokaal te zoeken naar goede , verse produkten; helaas is ons land ook niet vrij van zijn voedselschandalen, maar dat willen we vaak niet weten en daarom is vers en lokaal ook geen garantie voor beter en gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van de vervuiling: het is een meerval en die worden slecht verdragen door mensen met bloedgroep A.