Kan iemand mij de verhoudingen (aantal theelepels staan gelijk met elkaar) geven voor de verschillende vormen van Gember (vers/potje/Djahé) ?

soms staat er bijv. 1 cm gember wortel, maar dan heb ik alleen Djahé. Maar ik heb nu ook gember gekocht in een potje, hoeveel theelepels staan daar weer gelijk aan elkaar. Kort gezegd, hoeveel theelepels Djahé staat tot hoeveel theelepels gember uit potje staat tot aantal cm verse gember.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
34.3K

Het beste antwoord

Een duimgroot stukje gember staat gelijk aan 3 theel.
Een stukje van 1 cm. staat gelijk met 1 theelepel poeder.
Verse gember heeft een sterkere smaak dan gemberpoeder.
Je hebt ook gekonfijte gember. Dat zijn zoete gesuikerde gemberbolletjes in een dikke siroop. Die zitten ook in een potje. Maar ik neem aan dat je een potje hebt met gewone verse gember die ingemaakt is en niet gesuikerd?
Ik raad je aan te beginnen met een lepeltje en dan steeds te proeven. Je kan er namelijk beter bij doen dan eraf halen, want gember heeft de neiging te overheersen.
Eten moet je naar smaak doseren en je begint met kleine hoeveelheden en proeft of er nog wat bij moet.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

normaal gezien gebruik je 1 tl gemberpoeder [ Djahé ]
dat is 2 cm verse gemberwortel en gember uit een potje is meestal gezoet en komt dan niet in aanmerking voor eten ,of je moet het in zoete gerechten zoals gebak/taart willen maken ,en dat is weer aan smaak zoals je het wilt ,maar 1 a 2 bolletjes heb je weer genoeg aan