hoe komt het dat mijn brood korrelig is ?

Toegevoegd na 20 minuten:
speltbrood , bloem van Aveve, gebakken in een broodmachine

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor brood, zelf gebakken, broodmachine of oven, wat voor meel, enz.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
welk programma (hoe lang en hoe vaak kneden, rijzen?)

Het beste antwoord

Op de site van Aveve staan tips voor het bakken van brood in de broodmachine. Te weinig of te veel water, te weinig gist, enz. kunnen oorzaken zijn voor een niet goed gelukt brood.
Zie op bijgaande website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Brood dat vers is daar kan je balletjes van kneden. Vissers doen dit vaak en hangen dit dan aan hun haakje.

Als het brood oud is, is dit minder of bijna niet mogelijk. Na hoeveel dagen dat is dat ligt aan de kwaliteit van het brood en van het broodsoort.

Ik weet dat dat hoe goedkoper het brood, hoe sneller het oud wordt. Vaak is brood van het eigen merk, of van de goedkope huismerk sneller oud. Vers brood bijvoorbeeld van de bakker doet er wat langer over om oud te worden. Ook hier geld weer dat het per broodsoort verschilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spelt bevat geen gluten, en daardoor wordt in het deeg geen, of veel minder, 'glutenskelet' gevormd. Dat is nu juist wat normaal brood zijn 'kneedbaarheid' geeft.
De bron geeft een aantal tips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het speltbrood van Aveve bevat wel gluten. http://www.avevewinkels.be/nl/thuisbakken/brood-bakken/classics
Je kunt wel speltbrood bakken met een broodbakmachine, maar het zal dan nooit zo worden als met de hand gekneed.
De broodbakmachines zijn namelijk zowel qua rijstijd en kneedtijd afgestemd op tarwemeel. Dat betekent dat ze te lang kneden voor spelt, waardoor de structuur kapot gaat en het brooddeeg uiteindelijk niet mals en zacht, maar droog en korrelig wordt.
Ook de rijstijd, met name het ontbreken van de tweede rijsperiode, is niet goed voor speltmeel.
Het brood wordt daardoor vaster en minder luchtig dan wanneer het in de oven bereid wordt.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt dan aan de machine: op mijn machine is een programma voor speltmeel. Het resultaat is zeker net zo goed.
amc
11 jaar geleden
Klopt, maar niet iedereen heeft een meer uitgebreide bbm.
Zelf heb ik er ook een met vele functies incl. 'speltbrood' maar ik gebruik hem zelden omdat ik gistdeeg heerlijk vind om zelf te kneden. Gebruik hem eigenlijk alleen om te laten rijzen of als het vroeg gebakken oet worden (timer).
Omdat de vraagstelster hier problemen ondervindt, neem ik aan dat zij geen 'spelt' functie heeft op haar bbm.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Speltbrood bakken in de bbm gaat uitstekend.
Zelf heb ik de Moulinex Uno ow3101 en geeft heerlijke bak resultaten
niks droog en korrelig.
Deze bbm kneed ook wat langzamer. Hier is mijn recept:
Dit is mijn recept. 450 gram volkoren Speltmeel
50 gr roggebloem
240 ml water
5 gram droge gist van Dr.Oetker
lijkt me voldoende.
3 gr suiker
3 gram zout
Een eitje toevoegen.
een klein beetje boter (theelepel)
een klein beetje zonnebloem olie (theelepel) Eerst water in het bakblik vervolgens het ei
dan het speltmeel, roggebloem, suiker, zout,
gist, boter en zonnebloemolie. In plaats van 50 gr roggebloem
kan je natuurlijk ook 50gr speltbloem gebruiken. Het resultaat is een heerlijk geurend en smaakvol broodje
met een knapperige korst.
Heb je misschien vergeten zout toe te voegen aan je deeg?
Brood zonder zout is namelijk zo korrelig als maar kan zijn.