hoe voorkom ik dat dessertrijst aanbrand?

al roer ik de de hele kooktijd, ik blijf een bodem krijgen, hoe voorkom ik dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.3K

Antwoorden (8)

De beste methode om dat te voorkómen is door het in de magnetron te verwarmen. Maar als je die niet hebt, dan moet je een pan met tefallaag gebruiken. En de hittebron op een getemperde hoogte zetten. Want bij een hete onderkant koekt het eerder aan. En de hele tijd met een houten pollepel goed over de bodem blijven roeren.
Amadea
11 jaar geleden
Blijven roeren zodat het niet aanbrandt en het vuur niet te hoog zetten.

1 liter melk op 1 kopje gebroken rijst.
Rijst met een heel klein beetje water opzetten, als het water kookt doe je de melk erbij. Moet ongeveer een uur heel laag opstaan en je moet blijven roeren. Daarna nog een uur in bed.
Bruine suiker en roomboter erbij en inderdaad: een schol erbij bakken.
Dat is echt ouderwets, maar zo deden wij dat bij mijn moeder al en zo doe ik het nog steeds.

Het draait er hier om, dat je het blijft roeren en het vuur niet hoog hebt staan, zo voorkom je dat je desertrijst niet aanbrand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je pan kan een probleem vormen.neem een pan met de dikste bodem ,gebruik volle melk voor rijstpap en je kan er zelfs een klompje extra boter extra aan toe voegen. Het is het vet van de melk dat er zal voor zorgen dat de rijst niet zal aanbranden, je kan ook al wat suiker toevoegen
gebruik rijst die geschikt is voor rijstpap,dessert rijst [ ronde korrels ] vergeet niet regelmatig te roeren,en zet het vuur laag en als je hebt gebruik een vlam verdeler ,dan kan het niet mis gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pan met dikke bodem gebruiken en eerst omspoelen met koud water voor je er de melk e.d. ingiet, blijven roeren is heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ja, dat omspoelen met koud water, dat heb ik ook geleerd. Ik wilde het ook als antwoord geven, maar het klinkt nu zo onlogisch, dat het echt zou werken. Toch: +1 voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Antoni: ik kreeg die tip van een heel oud omaatje :) dank voor het plusje.
Au bain marie koken, dwz de pan met rijs in een pan met water, of een dubbelwandige pan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De manier waarop in elke professionele keuken rijstpap gemaakt wordt is in de oven.
Melk aan de kook brengen met vanillestok gewassen rijst toevoegen al roerend laten opkoken en een warme oven in.
Een uurtje gerust laten en voila: rijst is gaar, daarna suiker toevoegen en liaison.
Resultaat lekkere en niet aangebrande rijstpap.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS wel deksel op de pot zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijstpap kan perfect in de oven klaargemaakt worden. De kans op verbranden is dan veel kleiner. Zet de oven op ongeveer 120°C. Roeren hoeft zelfs niet alhoewel af en toe eens roeren wel goed is om de rijst beter te verdelen. Gebruik een pan met deksel die bestand is tegen de warmte van de oven.

Recept:
• 100 g suiker
• 1 liter melk
• 100 g ronde korrel rijst
• zakje vanillesuikervanillesuiker
• 2 eierdooiers
• 1 dl room

Bereidingswijze :

Was de rijst . Breng de rijst daarna aan de kook met de melk en de vanillesuiker. Laat dit gedurende ongeveer 10 minuten koken zonder deksel. Voeg de suiker toe en plaats de pan met deksel in de oven gedurende 30 minuten . Roer af en toe zodat een pap ontstaat.

Als de rijst volledig mals en goed gebonden is, meng de eidooiers met de room en roer dit door de rijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem in de eerste plaats altijd een pannetje met dikke bodem. Vóór ik de goed gewassen ronde korrelrijst erin doe, smeer ik de bodem van de pan even in met wat olijfolie. Hierop vul ik de rijst in de pan en roer even door zodat de korrels bedekt zijn met de olie.
Door de rijst te wassen en met een oliefilmpje te bedekken koekt hij in elk geval niet aan door het vrijgekomen zetmeel van de rijst.
Ik heb altijd halfvolle melk in huis maar het lekkerste is dessertrijst natuurlijk met volle melk.
Aangezien ik dat natuurlijk niet in huis heb als ik eens zin heb in rijstepap, doe ik bij de halfvolle melk een bikje kokosmelk en dat smaakt verrassend lekker.
De suiker (of vanillesuiker) doe ik er ook pas aan het eind door en niet vanaf het begin. Ik heb zo nooit aangekoekte rijstepap.
amc