Waarom is halfvolle creme fraiche veel duurder dan gewone?

Ik kocht net bij de Plus supermarkt creme fraiche en dacht eens op de 'gezonde' tour te gaan door demi-creme fraiche te kopen. Maar een potje daarvan (125ml) kost 96 cent t.o.v. 45 cent voor een potje met de normale variant (ook 125ml) van hetzelfde merk.

Is daar een goede reden voor, of is het een vorm van volksverlakkerij in de hoop dat mensen niet naar de prijs kijken als het om gezondheid gaat? Ik kan me echt niet voorstellen dat de ingredienten voor de halfvolle variant meer dan twee keer zo duur zijn.

paulus811
11 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Omdat halfvolle creme fraiche eigenlijk niet bestaat.
Dit is weer zo een produkt dat inspeeld op de tegenwoordige gezondheidsrage want de definitie van room is als volgt:
Room is het vet van de melk.
Dit is de definitie van room die ik geleerd heb op school en die nog steeds geldt.
Wat verkocht wordt als "halfvolle room" is in feite een kunstmatig produkt waar aan room allerlei additieven worden toegevoegd om het vetpercentage te verlagen.
Vandaar het prijsverschil, want wat is goedkoper? Gewoon het vet van de melk scheppen en in flesjes doen of er eerst nog allerlei rotzooi aan toevoegen en dan de boel op flessen trekken?
En tot slot nog even een opmerking: al eens geprobeerd die 'halfvolle room" op te kloppen?
Dat lukt van geen kanten omdat er een heleboel stabilisatoren aan zijn toegevoegd waardoor de vetdeeltjes in suspensie blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb Demi Creme Fraiche van het merk Konings gekocht. Op de verpakking staat: "Ingrediënten: room, melkzuurbacterie-culturen". Het kost 40 cent voor 125 gram en bevat 15 g vet op 100 g product.
Ik kan je geen gelijk geven. Halfvolle room bestaat wel! Room die je in de winkel koopt, is namelijk nooit 100% vet, dus room=vet klopt niet. Het meeste vet bevat meestal slagroom (33% vet). Traditionele creme fraiche 30%, zure room 12-15%. Het verschilt dus per product hoeveel vet erin zit. In halfvolle creme fraiche zit minder vet in dan in gewone. Dat vet wordt op een manier eruit gehaald (op dezelfde manier wordt magere melk 'gemaakt'). Het hoeft niet te betekenen dat er slechte dingen aan worden toegevoegd! Dat kan, maar dat verschilt per merk, maar is niet noodzakelijk om halfvolle room te krijgen. Lees dus goed wat op de verpakking staat. Creme fraiche hoef je ook niet op te kloppen, die gebruik je meestal om aan warme gerechten toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel en toch blijf ik erbij dat "halfvolle" room niet bestaat!
Of ken jij koeien die halfvolle melk en dus ook halfvolle room geven?
Het is en blijft een kunstmatig produkt dat inspeelt op de tegenwoordige gezondheidsrage.
Dit halfvolle gedoe valt in de categorie van "mager" spek, dat is ook nog zoiets. Als de mensen er mager of halfvol voorzetten denken ze dat het goed is. Dat is hetzelfde als "light" sigaretten roken en denken dat deze plotseling niet meer schadelijk voor de gezondheid zijn.
Maar we zijn aan het afwijken, het gaat erom waarom de halfvolle produkten duurder zijn als de volle, wel de reden is dus dat er meer werk en chemie komt bij kijken dan de volle produkten. De volle produkten moeten in principe alleen maar gepasteuriseerd worden en de halfvolle produkten moeten nog andere bewerkingen ondergaan en tevens komt er nog een hele poespas van chemische produkten bij om de boel geegaliseerd en in suspensie te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat het een soort mode is om 'light' producten te kopen en ik weet dat ze vaak nog veel minder gezond zijn dan gewone producten, zoals bijvoorbeeld halfvolle boter met allerlei troep erin of light drankjes met kunstmatige zoetstoffen. Ik wou alleen zeggen dat halfvolle room, hoe onnatuurlijk het ook lijkt, geen product met kunstmatige toevoegingen hoeft te zijn. Misschien is het dan geen 'room' zoals jij dat woord begrijpt, misschien is het eerder romige yoghurt of zo. Maar kunstmatig zoals 'light' drankjes is het volgens mij niet.
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je goede antwoord, 10 puntjes voor jou