Is er een manier om puree toch lekker smeuig te krijgen als je geen melk en boter in huis hebt?

Gisteren was ik zuurkool stamppot aan het maken, maar had geen melk en boter in huis. De puree was daardoor natuurlijk erg droog. Is er iets anders wat ik had kunnen gebruiken om het wat smeuiger te maken? Moet natuurlijk wel lekker zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
77.8K

Het beste antwoord

Het gebeurt mij ook vaak, omdat wij meer karnemelk drinkers zijn. Ik heb daarvoor altijd een pakje melkpoeder in huis. Kost weinig en is heel lang houdbaar. Als je dat aanlengt met water heb je gewoon melk, je proeft geen verschil. Toen ik dit nog niet had ontdekt, nam ik gewoon het spekvet of koffiemelk met water. Dit is echter niet zo luchtig als melk.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldige tip, dank je wel! + 10

Andere antwoorden (12)

jus toevoegen is ook erg lekker. 'echte' jus van vlees of eventueel uit een pakje aangemaakt met water. Dat door de puree roeren en het maakt de puree smeuiger en ook extra lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaolie moet ook werken of beter olijfolie, niet het beste maar bij gebrek aan beter, kan dat wel hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog nooit geprobeerd, maar mij lijkt een scheutje olijfolie niet te misstaan.
14 jaar geleden
Ik heb zelf wel eens extra vierge olijfolie en wat water gebruikt om het smeuiger te maken. Verder wat zout erbij en versgemalen zwarte peper, dat vind ik persoonlijk een lekkerder combi met olijfolie dan nootmuskaat. (Nootmuskaat gebruik ik altijd in combinatie met boter/melk.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffiemelk met water is een goed alternatief in nood.Wat nootmuskaat ,peper en snufje saus extra .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje kookwater van de spekjes of rookworst helpt al een heel eind. Of het vet van uitgebakken spekjes.

Iets heel anders: (als je de durf hebt om een smaak toe te voegen) potje tomatenpurree mengen met ongeveer 2 eetlepels olijfolie (of naar smaak meer) en dit erdoorheen stampen. Smeuïger èn heel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat slasaus of mayonaise maakt het ook smeuig en lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Giet de aardappels af en vang het kookvocht op. Stamp de aardappels met een pureestamper fijn en voeg zoveel kookvocht toe als nodig is om een stevig, maar smeuiig mengsel te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet uiteraard niet wat je wel aan ingrediënten in huis hebt, maar ik doe er ook wel eens halvarine voor op brood door. Deze halvarine is veel wateriger dan margarine en omdat hij minder vet is dan margarine kun je er gerust wat extra van gebruiken.

Je kunt ook koffiemelk en olie gebruiken. De koffiemelk kun je dan het beste aanlengen met een beetje water.
De smaak van koffiemelk is minder neutraal dan de smaak van melk, dus gebruik slechts weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roomkaas kan, olijfolie ook, jus is ook lekker en zelf het afgietvocht maakt de boel smeuïger. Creme Fraiche, zure room, slagroom, het kan allemaal.

Ook jonge kaas is een alternatief, al wordt het er dan niet echt 'light' van (maar lekker is het wel).
paulus811
14 jaar geleden
Een bouillon blokje oplossen en toevoegen.Doe ik zelf ook weleens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kunt puree smeuïg maken zonder melk en boter door in plaats daarvan aardappelkookvocht of bouillon te gebruiken. Voeg het vocht geleidelijk toe terwijl je de aardappelen pureert tot de gewenste consistentie is bereikt. Voeg eventueel wat olijfolie of zure room toe voor extra smaak en textuur.
een jaar geleden