Waarom is nederlands vlees zo waterig en vet vergeleken met vlees uit België

Als je hier gehakt in Nederland gehakt maakt, kook je het ipv dat je bakt. Je moet het afgieten anders heb je puur vet. Als je gehakt uit België haalt heb je hier helemaal geen last van. Waar ligt dit aan?

Toegevoegd na 39 minuten:
Waarom behoudt biefstuk uit België ook beter zijn vorm? Als je hier in Nederland biefstuk koopt krimpt het ongeveer met de helft, en er komt ook nog eens bijna een halve liter vet/vocht uit? Bij het Belgische biefstuk komt er amper iets uit en het blijft ook even groot. Heeft dit te maken met het voer dat varkens/runderen krijgen in Nederland?

Toegevoegd na 15 uur:
Het gaat over vlees uit supermarkten, niet uit de slager.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
6.8K

Het beste antwoord

Dat zie je echt eigenlijk alleen maar bij extreem goedkoop, geimporteerd 'baggervlees' (laat ik het zo maar even noemen), van dat gehakt of karbonaadjes van drie, vier euro de kilo. Kijk ook maar eens wat een mooie plakken / stukken het zijn.

Dat vlees wordt meestal even heel snel en kort in/aangevroren, zodat het makkelijk te verzagen is in panklare brokjes. En hoe kort en snel dat vriezen ook gaat, het IS even bevroren geweest, en dat merk je aan het vlees. Daar zal heel lang heel veel water uit komen. Soms is zelfs de smaak niet te harden (de -bevroren- shoarma van de Aldi bijvoorbeeld). Vet ontbreekt trouwens juist vaak ; veel vlees zou vele malen smakelijker zijn met een wat hoger vetgehalte, maar dat verkoopt hier niet. In Duitsland en Belgie echter (maar ook in Nederland bij de slager of betere supermarkt) vind je vlees van beduidend betere kwaliteit, dat zonder eerst liters water te verliezen dat dan eerst weer moet verdampen.

Goedkoop is duurkoop, en dat geldt dus ook bij vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat komt door al die toevoegingen die ze hier door het vlees en gehakt doen bv kleurstoffen water stoffen om het langer houdbaar te houden en ze spuiten er een vloeistof in om meer volume te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft weinig met het Nederlands vlees te maken. Ten eerste komt vlees uit de supermarkt uit het buitenland. Ten tweede vindt je bij de slager gewoon prima smaakvol vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft niets met het land te maken. Hier in Nederland koop je bij verschillende zaken verschillende soorten en kwaliteiten.
Bij AH hebben ze bv altijd heel veel water in kippenvlees zitten en het gehakt is er ook altijd heel waterig en veel te fijn gemalen.
Als je het van hun basismerk Euroshopper vindt, is het helemaal triest.
Bij supermarkten die er nog principes op na houden vindt je daarentegen dikwijls hele goede kwaliteit alsmede vaak ook bij de échte slager, hoewel die steeds zeldzamer wordt.
Overigens koop je in de meeste EU landen varkensvlees wat zijn oorsprong in Nederland heeft, gevolgd door Deens varkensvlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt echt aan de slager waar je je vlees koopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vlees wordt voor het verpakt wordt in water gelegd. Het water wordt door het vlees opgenomen. Hierdoor neemt het gewicht toe, en kan er dus meer aan verdiend worden.