Hoe heet dat atjar wat je krijgt bij de indonesier?

Het is met zuur, komkommer en rode peper. Ik probeer de samenstelling te maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

Atjar Ketimun

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/groentegerechten/atjar-ketimun-3093.html

mmm :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan ook Atjar Tjampoer zijn. Dat gebruik ik zelf heel vaak bij indische of Indonesische recepten.
http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/smaakmaker/atjar-tjampoer.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou ook nog kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik ben van mening dat het het eerste antwoord is. Ik heb eens gegoogled op afbeeldingen en komt deze aardig over een.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oki, als je maar de juiste Atjar kunt vinden voor je gerecht :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen atjar tjampoer (acar campur) want die bestaat uit gemengde groenten. Het heet inderdaad atjar ketimoen). Als je het recept wil moet je maar even mailen.
Wat jij bedoelt is atjar tjampoer, het is wel een karwij om het te maken, hier heb ik het recept voor je:

* groot stuk bloemkool, in kleine stukjes
* 250 gr sperziebonen, in kleine stukjes van ong. 1 cm
* 250gr. wortels, in schijfjes van ong. 1 cm
* 100 gr. taugé
* event. halve rode lombok, in stukjes

Voor het sausje:
*1 ui
* 1 teen knoflook
* stukje koenir
* stukje djahé
* 2 kemiris
* halve lombok
* scheut zonnebloemolie
* 1/5 kopje azijn
* 1 eetl. zout
* thl. mosterd
* eetl. suiker
* maïzena
-Ui , knoflook , kimiri noten, en de lombok fijnmaken in de vijzel en daarna bakken in de olie, goed roeren, de noten zetten aan.
-Voeg hier 1/2 kop water en de azijn aan toe met de suiker en het zout.
- Laat het even goed koken en voeg dan de groentes toe,eerst de bloemkool, eruit halen, dan de wortels, eruithalen enz., ze moeten wel knapperig blijven.
- Haal vervolgens de groenten met een schuimspaan eruit en leg ze op een grote schaal, gerangschikt per groenten.
- Maak de maïzena aan met een beetje water en voeg het papje bij het kookvocht en roer er de mosterd door, proef of hij pittig genoeg is.
- Doe nu alle groentes terug en roer voorzichtig door en laat goed afkoelen.

Als je dit mengsel in een goed afsluitbare pot doet ( met klemdeksel) kun je hen heel lang goed houden in de koelkast.
Veel succes met het maken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er ervaring mee...
Bij een rijsttafel worden verschillende Atjars geserveerd.
Een veel gebruikte is Atjar Tjampoer.
Recept:
* bloemkool, sperciebonen, witte kool, wortels
* (alles samen ongeveer 500 gram)
* 1/2 komkommer
* 1 paprika naar keuze
* 1 kleine ui
* 1 rode spaanse peper
* 5 kemirienoten
* 1/2 theelepel koenjit
* 4 eetlepels azijn
* 3 eetlepels suiker
* 3 eetlepels mosterd
* 1 bouillonblokje
* 1 theelepel djahe
Boemboe maken in de vijzel van: Ui, kemirienoten, suiker, koenjit, djahe en in reepjes gesneden Spaanse peper.
Boemboe goed fruiten en blussen met 1/2 kopje water.
Bloemkoolroosjes en julienne gesneden wortels, paprika en komkommer toevoegen alsmede de geschaafde kool en de sperciebonen.
Koken tot beetgaar. Nog een 1/2 kopje water, de azijn, de suiker, het bouillonblokje en de mosterd toevoegen. Goed roeren en op zoetzure smaak afmaken.
Kan enige dagen in de koelkast bewaard worden.

Een andere heel snel en makkelijk te maken is :Atjar Ketimoen.
Recept:1 komkommer,1 wortel, 1 dl. azijn, 3 eetlepels suiker, zout, spaans pepertje,1 kruidnagel, 1/2 theelepel curcumapoeder.
Komkommer schillen, of goed wassen en met schil in dunne schijven of kleine reepjes snijden. Wat zout er over strooien en mengen. Dit een half uurtje laten staan, en daarna in een vergiet doen en het vocht uitdrukken.Wortel schrapen en ook in reepjes snijden, of raspen.
Het zout, pepertje, suiker, kruidnagel en curcumapoeder vermengen. Even warm laten worden, zodat zout en suiker oplossen en af laten koelen, en hierin de komkommer en de wortelreepje marineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een lekker recept.

Atjar tjampoer.

Bereidingswijze:

Was de kool, worteltjes en sperziebonen en snijd ze in lange dunne reepjes.
Zet dit op met water en laat het koken tot de groenten halfgaar zijn.
Zet het vuur laag.
Fruit U intussen de in ringen gesneden uien in de slaolie glazig.
Voeg de boemboes erbij en fruit die mee.
Roer dit goed door en voeg het bij de groenten, die u verder op smaak brengt met suiker, zout en azijn.
Was de taugé en de komkommer en snijd die (met schil) in plakjes.
Voeg deze eveneens bij de groenten en roer het geheel weer goed.
Giet dan de inhoud van het potje zilveruitjes (ook het zuur) erbij.
Voeg tot slot de mosterd toe.
Roer het geheel goed en laat het heel even koken.
De groenten mogen niet gaar zijn.
Laat het gerecht afkoelen en serveer het koud.
Atjar tjampoer kan bij elke maaltijd gegeten worden.
Vindt u deze hoeveelheid te groot, dan neemt u de helft van alle ingrediënten.
Als u dit gerecht laat afkoelen en in een goed afgesloten pot of plastic schaaltje in de koelkast bewaart, is het ongeveer 1 ½ à 2 weken houdbaar.

Ingrediënten:

½ spitskool of witte kool (± 250 gr)
10 worteltjes
100 gr sperziebonen
7 ½ dl water
2 middelgrote uien
½ à 3/4 dl slaolie
1 ½ à 3 dl azijn
250 gr taugé
½ komkommer
1 pot zilveruitjes (330 gr)
1 el mosterd
3 fijngemaakte kemirienootjes
3 plakjes djahé
3 flinke tl koenjit
4 tl suiker
2 tl knoflookpoeder
zout naar smaak

Veel succes!