hoe voorkom ik verkruimelen van zelfgebakken brood?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
28.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het in de winkel te kopen
Utrecht
11 jaar geleden
beetje meer water erbij doen.
Een beetje boter/vet helpt ook (wordt het meer smeuig van).

Het beste antwoord

Een bakker gebruikt vetstoffen in zijn brood (broodverbetermiddel) om zijn brood minder kruimelig te laten zijn. Ik doe er altijd een klontje boter in. Ook luchtdicht verpakken biet een oplossing. Een bakker voegt geen water toe om brood minder kruimelig te maken, daardoor verandert zijn receptuur, net zoals er meer/ minder bloem/ meel wordt toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

verkruimelen gebeurt als het brood erg droog is. als je er wat meer vocht aan toevoegt, voordat je gaat bakken, zal het brood minder gaan kruimelen. brood is dan wel korter houdbaar.
11 jaar geleden
Het brood is kruimelig, de oplossing is als volgt:

Het brood is te sterk gerezen, iets minder gist gebruiken.
Het deeg bevat te weinig vocht.
Er zijn te veel hele graankorrels of zaden toegevoegd; deze zuigen het water op. Eerst de hele korrels of zaden in water laten wellen, of extra water toevoegen.

Toegevoegd na 47 seconden:
http://www.molen-de-eendracht.nl/Broodbakhulp.htm#08
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je brood bakt zonder zout zal het automatisch korreliger zijn dan brood met zout.
Als je brood met zout kruimelig is kan een beetje meer vocht en een koffielepeltje melkpoeder een oplossing zijn.
Maar mijn ondervinding is dat het deeg meestal niet genoeg en niet stevig genoeg gekneed wordt