Kan ik druivenazijn vervangen door een andere azijnsoort uit de supermakt?

Of heeft druivenazijn een te specifieke smaak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Het beste antwoord

Ik weet niet wat je verstaat onder "specifieke smaak", want elke soort azijn heeft zijn eigen smaak.

Eigenlijk, en dat is wat ik niet helemaal begrijp uit je vraag, witte wijnazijn (van druiven, dus) wordt min of meer beschouwd als de meest neutrale azijn qua smaak en geur. Nog neutraler is alleen schoonmaakazijn, want die bestaat uitsluitend uit water en azijnzuur, maar dat raad ik je niet aan voor gebruik in de keuken... ;-)

Maar het feit is dat druivenzijn heb je ook in verschillende soorten. Het kan ook sherryazijn zijn (rood van kleur, met een karakteristieke diepe smaak), of rode wijnazijn (ook rood, minder smaak dan sherryazijn, maar toch meer dan witte wijnazijn)
Balsamico azijn is een speciale soort azijn die gemaakt wordt door de most van de druiven éérst in te koken, en daarna maanden of zelfs jaren te laten rijpen in speciale vaten. De goedkope versie is rode wijnazijn waaraan karamel en melasse wordt toegevoegd.
Naast al die varianten druivenazijn heb je ook appelazijn (op basis van cider), vruchtenazijn (van framboos, pruim, kers...), bierazijn (dat is dus van gerst of tarwe)... je kan het niet zo gek verzinnen. In feite, alles wat suiker bevat kan je tot alcohol fermenteren, en in een tweede stap tot azijn laten fermenteren.

Het is dus een kwestie van smaak en wat je bereiding vraagt, welke azijn je gebruikt. Zelf heb ik 5 of 6 varianten thuis en ik vind het leuk om ermee te variëren.

Als je een recept hebt waar aangeraden wordt om druivenazijn te gebruiken, dan moet je ervan uit gaan dat men bedoelt een zo neutraal en blank mogelijk soort azijn. Witte wijnazijn verdient dan je voorkeur, maar b.v. appelazijn is ook heel blank en de aroma van appel overheerst niet erg veel.
Als dat niet zo veel uit maakt, dan kan je beslist een andere soort gebruiken. Dat maakt het juist spannend!
Probeer eens een vruchtenazijn voor een salade, of een lekkere balsamico... De mogelijkheden zijn oneindig!

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Zelf gebruik ik zelden azijn en als ik het gebruik dan is het altijd de gewone natuurazijn, dus van al die overige soorten weet ik niet eens hoe ze smaken. Druivenazijn heeft een neutrale smaak schrijf je, dan ga ik het daarmee vervangen. Natuurazijn moet ook wel kunnen dan. Ik heb trouwens druivenazijn nodig voor het maken van tafelzuurtjes van rode bieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik ben blij dat ik je kon helpen!
De zogenaamde "natuurazijn" wordt industrieel verkregen uit suikerbevattende afvalstoffen afkomstig van b.v. de productie van suiker (biet of riet), granen (rogge, maïs...) Niets mis ermee, hoor! Die grondstoffen zijn gewoon een goedkope bron van suikers die als basis fungeren voor de fermentatie en de productie van azijnzuur. Vandaar dat natuurazijn stukken goedkoper is dan witte wijnazijn.
Natuurazijn is eigenlijk hetzelfde als schoonmaakazijn, maar dan geschikt voor humane consumptie. Voor het inleggen van groente is natuurazijn (of witte wijnazijn) prima geschikt, overigens. Maar als je een extra dimensie aan je bereiding wil geven, is er niets mis met het gebruik van een gearomatiseerde azijn.
Bieten zijn toch rood, dus ik zou ook proberen met b.v. frambozenazijn. Lekker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zogenaamde "natuurazijn" wordt industrieel verkregen uit suikerbevattende afvalstoffen afkomstig van b.v. de productie van suiker (biet of riet), granen (rogge, maïs…) Vandaar dat een heel fles 39 cent kost! Toch maar witte wijnazijn dan maar..Frambozenazijn klinkt ook lekker trouwens.