Hoe kan ik sambal conserveren zonder zout?

In de meeste sambal die in NL verkocht wordt zit veel te veel zout. De chilipeper in de sambal is gezond. Hoe kan ik een gezonde sambal maken die net zo lang houdbaar is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.4K

Antwoorden (4)

Wij vriezen zelfgemaakte sambal altijd in... Per potje is hij wel enige tijd goed in de koelkast. Kies een recept dat je kookt zonder teveel bederflijke ingredienten. http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/verecept_sambal.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfgemaakte sambal of chutney is prima in de vriezen. Zolang er genoeg peper in is verwerkt zeker enkele maanden (tenminste is mijn ervaring)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lekkere sambal maak je met,rode peper,lombok,trassi.
zout is niet echt nodig,of heel iets
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik ook weinig zout in de keuken en zoals ik hem maak is hij zeker een jaar houdbaar. Ik ben geen fan van 'oelek' dus hij is niet alleen maar heet waardoor je alleen hitte proeft. Hij is pittig maar ook kruidig.

Ingrediënten;

250 gr. fijngehakte rode pepers,
2 grote gepelde, fijngehakte uien,
6 fijngehakte tenen knoflook,
8 fijngehakte kemirinoten (toko)
½ theel. Laos,
1 cm. trassi,
1 theelepeltje zout,( minder mag ook, maakt niet veel uit)
5 eetl. tamarindepasta (smaakt als een soort scherp zoetzure appelstroop)
2 schijven Goela Djawa (Javaanse harde suiker)

Verhit 3 eetl.arachideolie in een hapjespan.
Verhit daarin de uien en de knoflook glazig, maar niet bruin.
Voeg de fijngehakte kemirienoten toe en sudder ca. 5 min.
Doe dan de pepers, laos, trassi en zout erbij en bak nog eens 5 min. zachtjes.
Tot slot doe je de goela djawa en de tamarinde erbij en laat alles ½ uurtje sudderen, tot de olie komt bovendrijven
en de gewenste dikte is bereikt.
Schep dan heet in brandschone, met kokend water gesterilliseerde potten, sluit ze af met een draaideksel en zet ze op hun kop weg op een dubbelgevouwen theedoek om af te koelen en vacuum te trekken.

Ook lekker maar wat zoeter en ca. 8 maanden houdbaar;

10 rode pepers,
7 sjalotten,
4 tenen knoflook,
3 eetl citroensap,
1 schijf goela djawa,
6 eetl. ketjap manis,
2 theel. djahé (gemberpoeder) of een stukje verse geraspte gember van ca. 4 cm.

Sjalotten, look en gember in 3 eetl olie 5 min. fruiten. De goela djawa moet je al hebben verkruimeld (keukenmachine gaat vaak het makkelijkst) en opgelost in de ketjap, het citroensap er dan bij doen.
Fijngehakte pepers erbij, paar min. zachtjes meefruiten, nog eens 2 eetl. olie erbij en het goela djawa-ketjap-citroensapmengsel tenslotte toevoegen.Alles nog 5 min. pruttelen en heet in de schone potten vullen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel. Jeetje. 5 sterren voor deze reactie A.U.B. Ik krijg er gewoon honger van.