ik wil een chocolade toetje maken, maar de bodem moet hard zijn, nu had ik de chocola met eiwit gemengt, maar kan dit eigenlijk nog wel hard worden??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1K

Antwoorden (3)

Ja, dat kan. Opgeklopt, gesuikerd eiwit dat in de overn wordt gebakkenwordt een merengue of een schuimpje genoemd. Het is hard, luchtig en poreus. Je gebruikt wel best cacao-poeder in plaats van (gesmolten) chocolade, anders zou je opgeklopt eiwit wel eens kunnen inzakken. Daarom spatel je het suiker/de cacao er best heel voorzichtig in.
Pas suiker of cacao toevoegen wanneer je eiwit al volledig opgeklopt is.

"Een schuimpje is een luchtige, zoete lekkernij. Het wordt gemaakt door suiker en een bindmiddel zoals eiwit of gelatine, schuimig te kloppen, vervolgens in vormpjes of rozetjes op een bakplaat te spuiten en weer te laten drogen in een oven, waarvan de deur niet helemaal gesloten mag zijn, op de laagste temperatuur." Zegt de Nederlandstalige wikipedia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de mousse die je nu hebt kan eigenlijk niet meer hard worden maar je kan wel een ondergrond maken en de mousse er boven op spuiten neem dan ongeveer
150 gr. Volkoren biscuit en 75 gr. boter
Doe de koekjes in een plastic zakje en rol er met een deegrol over zodat fijne kruimels ontstaan, of verkruimel ze in de foodprocessor.
Smelt de boter en roer het koekkruim erdoor. Verdeel het mengsel over de bodem. Laat de bodem in de koelkast opstijven en als dat gehard is de mousse er over dan heb je een toetje met een krokante bodem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit wordt niet meer hard. Je hebt in feite een chocolade mousse gemaakt, en dit blijft als geheel luchtig.
Bak je het in de oven, dan droogt het als geheel en wordt het in zijn totaal harder, je hebt dan meringues (soort luchtig brokkelig schuim)
Wat je zou kunnen doen is een apart bodempje van chocolade maken (of kopen, ze zijn er wel namelijk in sommige supers)

Hiervoor smelt je 100 gr. pure chocolade samen met 1 theel. boter en je mengt dit met 200 gr. verkruimelde chocoladekoekjes. Je kunt ze in een plastic zak doen en er met de deegroller/glazen fles over rollen of ze in de keukenmachine doen als je die hebt.
Je bekleedt een springvormbodem met plasticfolie en stort de chocolademix hierin. Druk deze koekjesbodem goed aan met de voet van een wijnglas bijv. (dit gaat perfect)en zet hem zo'n 2 uur in de vriezer om op te stijven.

Hierna haal je de bodem uit de vorm en steek je met een glas of ring rondjes uit de koekjesbodem.
Deze kun je nu vullen door er een toef mousse bovenop te zetten of je legt ze in schaaltjes die ongeveer de doorsnee hebben van de bodem.
Misschien heb je ook dresseerringen? Dan is het helemaal gemakkelijk om ze te vullen, op te late stijven in de koelkast en daarna de ringen te verwijderen.
amc