Wordt je van sushi dik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/uit-eten/sushi-gezond.91647

Het beste antwoord

Eerst een mogelijk misverstand uit de wereld helpen:
- Sushi bevat altijd en voornamelijk rijst, op een speciale manier bereid (het heet *shari*), en een beetje van een ander ingrediënt (in het Japans *neta*) en dat kan zijn vis, groente, zeewier, zaadjes... dus niet per se rauwe vis, in tegenstelling tot wat bijna iedereen denkt.
- Sashimi is 100% vis (meestal rauw), zonder rijst.

Voor het gemak zal ik voortaan ervanuit gaan dat alles valt onder het begrip "sushi". Lekker eenvoudig!

Van sushi bepaal je zelf of je dik ervan wordt:
2 kilo per dag...? In no-time wordt je een sumoworstelaar!
2 porties per dag en verder niets meer...? Beslist niet!

Sushi geconsumeerd met mate kan prima passen in een dieet, maar het mag niet te veel zijn, want rijst is redelijk calorierijk, en shari wordt bereidt met een beetje toegevoegd suiker (naast andere ingrediënten)
De andere componenten van sushi, met name de rauwe vis, zijn hartstikke gezond en voedzaam, en je eet toch bijna onmogelijk te veel!

Gekookte witte rijst bevat ca. 100 Kcal/100 gram, en rauwe zalm ca. 200-220 Kcal/100g.
Een gangbaar stukje sushi (een bedje rijst met een lapje zalm erop) bevat ongeveer 15g rijst en 8g zalm, dus dat komt neer op zo'n 35 Kcal.
Andere soorten sushi bevatten gefrituurde 'neta', of veel meer rijst, of een dikkere stuk vis... maar andere soorten (b.v. met komkommer) zijn ook veel magerder.

Een volwassen gemiddelde mens heeft 2500 Kcal per dag nodig (mannen) of 2000 (vrouwen) Via de voedingscentrum kan je je eigen behoefte redelijk accuraat berekenen.

Dus je bepaalt zelf of je dik wordt van sushi, want alles, maar dan ook alles, behalve water, kan je dik maken.
Nu weet je tenminste hoeveel sushi mag je eten zodat je niet dik wordt.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als ik "sushi" ga eten, kan ik beter om "sashimi" vragen? even ervan uitgaande dat ik dus dacht: sushi = vis ? gabi: hartelijk dank voor deze leerzame les !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vindt die heerlijke, dunne, krakverse, met liefde en veel kunst gesneden filetjes vis (tonijn, zalm, botervis, kabeljouw...) zonder andere toevoegingen (behalve dan een beetje teriyaki saus of verse wasabi), het allerlekkerste, dan is het antwoord: JA Maar vergis je niet!! Sushi met rijst wat bereidt is op de juiste manier is ook overheerlijk! Sterker nog: kenners zeggen dat het geheim van goede sushi is niet de vis, want dat hoeft alleen maar vers te zijn, maar de rijst, en ik ben het mee eens!
Shari (de rijst) moet vers gemaakt zijn, mag niet gekoeld worden (je eet het op kamertemperatuur of lauwwarm), vis erop... en genieten! Graag gedaan!!

Andere antwoorden (3)

Je kunt overal dik van worden, tenminste als je meer binnen krijgt dan dat je dagelijks verbruikt, dus ook van sushi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is het niet dikmakend tenzij je er bergen van eet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, sushi is vis, van vis wordt je niet dik !

Toegevoegd na 6 minuten:
het is verstandig om bewust te eten.
als je af en toe uit gaat, bijvoorbeeld sushi eten, dan kan je best een keertje "niet heel goed opletten", als je de andere dagen van de week maar wel oplet!

onderstaande informatie uit bron:

De 5 regels Van de Schijf van Vijf
Eet gevarieerd
Eet niet teveel en beweeg
Eet minder verzadigd vet
Eet veel groente, fruit en brood
Eet veilig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar het om gaat, is dat het een keertje niet erg is, als je het daarentegen elke dag zou doen, is alles verkeerd waarvan je teveel zou eten.
het gaat om het gemiddelde, niet elke dag teveel, varieren, af en toe oké, en bewegen.
paulus811
11 jaar geleden
'Sushi is vis' is onzin, sushi is vooral rijst. En rijst heeft veel koolhydraten en dat wordt makkelijk omgezet in vet als je t niet verbrand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
call me crazy, voorzover ik weet is sushi vis, oké met rijst, maar het is: vis!
als je iemand vraagt: houd je van sushi ? dan zegt diegene toch: nee, ik houd niet van rauwe vis ! of ja, lekker : vis !
paulus811
11 jaar geleden
Sushi kun je met van alles vullen, waaronder vis. Maar vullingen met komkommer, kip, omelet en zelfs asperges zijn ook niet ongewoon. Waar ik op reageer is 'sushi is vis' en dat is gewoon niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Sushi bevat altijd en voornamelijk rijst, op een speciale manier bereid (het heet *shari*), en een beetje van een ander ingrediënt (in het Japans *neta*) en dat kan zijn vis, groente, zeewier, zaadjes… dus niet per se rauwe vis, in tegenstelling tot wat bijna iedereen denkt.
- Sashimi is 100% vis (meestal rauw), zonder rijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan reageer jij net zo zwart/wit als ik antwoordde ! op een ja/nee vraag... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als ik "sushi" ga eten, kan ik beter om "sashimi" vragen? even ervan uitgaande dat ik dus dacht: sushi = vis ? gabi: hartelijk dank voor deze leerzame les !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sushi is rijst, zeewier en dan een keuze van vis of groenten..niet altijd vis dus, maargoed.
Van vis wordt je niet dik? Dus kabeljauw, lekkerbek enzo is gezond? Ik dacht het niet..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ytje: jij geeft kennelijk blind commentaar? eerst even alles lezen, voordat je reageert !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kabeljauw en lekkerbek is heus wel gezond, maar niet te veel en zeker niet teveel op de gefrituurde manier zoals kibbeling, om me er maar even mee te bemoeien. Vis is gewoon goed voor je, punt. Zolang je er maar niet te veel van eet, vette vis dus. Rauwe vis zoals in sushi is beter voor je dan gefrituurde kibbeling. als je sushi eet is de hoeveelheid vis niet zo heel groot, aangezien er meer rijst is dan vis en een velletje zeewier. Het wordt een ander verhaal als je als ontbijt, lunch en avond eten en tussendoortjes sushi eet. Je moet gewoon sowieso van niks te veel eten, maar zeggen dat vis ongezond is, is echt nonsense. Je wordt heus niet zo snel dik van sushi. Je wordt sneller dik van pizza dan van sushi. Het meeste is sowieso rijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sushi betekent niet rauwe vis! Lekkere veganistische sushi (ruw vertaald: "rijsthapje") is met avocado en/of radijs, paprika, komkommer. Ook kun je vegetarische maken met japanse (zoete) omelet. Vis is inderdaad gezond, maar met rauwe groentjes bevat het veel minder vet. Let wel op: avocado is ook vrij vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou... volgens mij weet inmiddels Jodokus52 dat sushi hoeft niet altijd vis te bevatten, hoor! (°_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gabi: ik dacht eerst : ik wil niets meer over "sushi" horen, nu denk ik : ik moet het woord "sushi" gewoon vervangen door "sashimi"! :)) maar nee onzin, laten we zeggen dat ik de afgelopen 14uur veel geleerd heb over "sushi", waarvoor mijn dank ! ook ik heb weer geleerd ...