mijn nieuwe steelpan is te klein voor de inductie plaat, dus reageert hij niet. Is hier een oplossing voor of moet ik de pan terug brengen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.8K

Antwoorden (4)

Te klein is geen reden. Alles wat binnen de cirkels op de kookplaat staat en geschikt is voor inductie, wordt verwarmd. Slechts een beperkt deel van de steelpannen is ook geschikt voor inductie. Dus terugbrengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik inderdaad eerder, dat de pan niet geschikt is voor inductie. Zelfs als je een pan maar half op de plaat zet, dan reageert hij al. +
Als jou steelpan geschikt is om te gebruiken op inductie dan moet hij het doen. De enige reden waarom hij het niet doet kan zijn dat de pan niet geschikt is om op inductie te koken.
11 jaar geleden
Hij kan inderdaad te klein zijn. Datzelfde probleem heb ik ook gehad en opgelost door een metalen vlamverdeler onder de pan te zetten.
Je heb dan wel wat meer verlies doordat de panbodem niet rechtstreeks verwarmd wordt maar het werkt wel.
Als je de keuze hebt zou ik toch proberen hem te ruilen voor een iets grotere.
Overigens kan het inderdaad ook zijn dat je pan niet echt geschikt is. De éne plaat is wat kritischer dan de andere. Pannen die het op mijn oude 1-pits plaat prima deden kon ik op mijn nieuwe 4-pits plaat niet meer gebruiken.

Toegevoegd na 24 minuten:
Aanvulling: met kritisch bedoel ik de detectie door de plaat van kleine(re) voorwerpen zoals een mes dat je op de plaat legt. Je zou niet willen dat je onbedoeld een heet mes oppakt van de plaat doordat hij dit kleine voorwerp niet detecteert en braaf gaat verwarmen.
Mijn kookzones hebben allemaal een minimale maat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige dat ik kan bedenken is dat de pan niet geschikt is voor het koken op een inductie kookplaat, anders zou hij het gewoon moeten doen. Je kunt niet met 'normale' pannen koken op inductie, je hebt speciale magnetische pannen nodig.