ik heb witte couverture nodig voor een whiskytaartrecept kan ik daarvoor ook witte chocolade nemen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Het beste antwoord

Om couverture te maken worden cacaomassa, cacaoboter en suiker voortdurend bewerkt tijdens een proces dat zo'n 4 dagen duurt om het vocht en de zuren te verwijderen waardoor de bittere en zure smaak plaats maakt voor het chocolade aroma.
Wat uiteindelijk overblijft is pure, donkere couverture.

Melkchocolade wordt verkregen door melkpoeder en suiker toe te voegen aan de pure couverture.

Witte chocolade wordt uitsluitend gemaakt van melkpoeder en suiker, dus zonder pure couverture.
Witte chocolade bestaat uit;
minstens 20% cacaoboter,
minstens 14% melkpoeder,
minstens 3,5% melkvet
verschillende hoeveelheden suiker
geen cacaomassa toegevoegd.

Couverture bevat altijd minstens 31% cacaoboter en is dus een zeer hoogwaardige chocolade. Door dit hoge aandeel cacaoboter heeft couverture een hardere breuk
en smelt ook beter in de mond.
Vervang dus niet zomaar de couverture door chocolade als dit in een recept vereist is, juist vanwege dit verschil in
de hoeveelheid van cacaoboter en suiker.

Indien je toch niet weet hoe de taart smaakt kan je het uiteraard wel met gewone witte chocolade doen. Maar als je weet hoe lekker deze taart is, omdat je hem ooit wel eens gegeten hebt, zal het resultaat zonder couverture erg teleurstellend zijn.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker! Dit is juist extra lekker (waarschijnlijk door het hogere vetgehalte wat er in de witte chocolade zit ;-)).

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat kan je ,dat word ook op bruidstaarten gebruikt .je kan ook kant en klaar couverture kopen in stukken van 200 gr.dat je dan in stukken breekt en langzaam laat smelten enig sinds roerend laat afkoelen en lauw er over uitspreid met een pallet mes