Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik Bowl zonder alcohol?

Voor een kerstlunch is mij gevraagd om het bejaardenspul Bowl te maken. Omdat ik zelf geen alcohol drink en het midden op de dag is, vind het ik het onnodig om er alcohol aan toe te voegen. Wat doe je er dan in ipv wijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
14.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo, bejaardenspul??
Maak het maar eens, als je het goed doet lig je zo onder de tafel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Voor een kerstlunch is mij gevraagd om het bejaardenspul Bowl te maken"
Zo te zien vragen ze 't aan de verkeerde persoon, als je er zo tegenaan kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhh, bedoel je mij, MMM ?
Tuurlijk, wat is nou bowl zonder alcohol, de bejaarden lusten juist graag een borreltje.
Toen ik als vrijwilligster werkte in een bejaardencentrum, hadden ze eens per week een 'koffieochtend'.
Na de koffie waren er tosti's, en zo rond 12.00 mochten ze kiezen tussen een soepje of een advocaatje met slagroom..
Na een week kon ik de soep achterwege laten..hihi
Let wel, dit was met toestemming van het huis :)
Als ik bedenk wat die mensen genoten, dan denk ik , ach laat ze toch, voor velen is dit het enige wat ze nog hebben.
En dan lees ik dat het 'bejaardenspul'?! een slap bowltje gaat krijgen met de feestdagen..ja , dan ga ik sputteren :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mijn moeders oude versie voor de kinderen: met cassis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg veel complimentje voor deze versie en vond het zelf ook erg lekker! Top!

Andere antwoorden (11)

Alcoholvrije wijn?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel verschillende soorten fruit (appels, peren, banaan, kiwi, aardbei, meloen, etc, beetje kijken wat er te krijgen is, liefst vers). Dat allemaal in stukjes snijden van 1-3 cm3.

Daaraan voeg je toe een fles spa rood, en een flesje aardbei-saus (ik bedoel deze: http://webwinkel.ah.nl/product/AH/3615/Hero+Tova+Tova+Aardbeiensaus ).

Voor de zoetekouw (kauw?) eventueel een tweede flesje erbij doen.

In principe is je bowl klaar. Nu nog koelen in de ijskast, afgedekt, anders verdwijnt alle prik.

Voor de lekker op een warme dag (of als je veel gestookt hebt binnen) kun je er nog wat spa rood bij doen vlak voor je het opdient, maar pas op dat het gejheel niet te waterig wordt.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon alle soorten blik fruit bijelkaar en je non alcohol bowl is klaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niks wegwerken... Als je 't niet lust, laat 't dan staan. Als ze vragen of je 't niet lust: wees eerlijk.
Aanvulling op de eerdere antwoorden,
door ook veel rood fruit te gebruiken en banaan is alcohol niet nodig.
Probeer vooral ook vers fruit te verwerken, de bowl wordt daarmee erg veel lekkerder.
Veel plezier
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gemakkelijkste is blik fruit te gebruiken. Daar zit al sap bij in. Of iedereen dat lekker vindt is wat anders. Vers fruit heeft mijn voorkeur. Het is alleen wel heel veel werk. Je kunt inplaats van de wijn druivensap gebruiken of een ander soort sap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, dat ik niet op druivensap gekomen ben zeg.... Echt goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, soms zoek je te ver. Het antwoord kan dan eigenlijk zo simpel zijn ;-) Dank je wel voor je +
Succes met de bowl.
Neem je verse vruchten waar soorten bij zitten zoals banaan, appel, peer bedruppel die dan met citroensap zodat ze niet bruin worden. Leg de vruchten die je wilt gebruiken( aardbeien, mandarijn, kersen, kiwi, ananas, banaan, appel, peer of combi daarvan) in een schaal en strooi er zo`n 4 scheppen suiker over. Laat dit intrekken op een koele plaats. Wel alufolie erover,anders is de geur weg. Vul op het laatst aan met appelsap, druivensap, appelcider of alcoholvrije wijn of een combinatie hiervan.Doe als je geen appelcider gebruikt mineraalwater met koolzuur of spuitwater erbij.
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Met veel verschillende soorten vers fruit en i.p.v. wijn neem je een flesje versgeperst sap van AH (bijv aarbei-sinaasappel of banaan-sinaasappel) en een scheut spa rood (hiermee maak je het sprankelend)
Eventueel nog op smaak brengen met wat extra suiker.
Garneren met blaadjes munt. Dit geeft het een extra gezonde en chique uitstraling.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder maakte het altijd met vers fruit en limonade siroop
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekkere bowl:

Een blikje lychee's

Verse druiven zonder pit

Bananen in schijvjes gesneden

Een blikje mandarijntjes zonder pit

Gesneden meloen

Aardbeien

Stukjes mango/annanas

Het sap van de blikjes voeg je toe!
(wel even zeven)

Je kan eventueel aanlengen met grenadine siroop/water.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingrediënten van Bowl

■druiven
■aardbeien
■galia meloen
■eventueel banaan
■kiwi
■bosbessen
■aalbessen(rode bessen)
■dubbelfris witte druif/ citroen of spa rood of spa apple of spa lemon/cactus


Bereidingswijze van Bowl:
Fruit wassen en in kleine ongeveer gelijke stukjes snijden.
Spa of dubbelfris eroverschenken.
De banaan maakt het wel wat troebel. Als je dit niet wilt, geen banaan toevoegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van zoet en bubbelig houdt, kun je er ook 'n fles 7-up bij kieperen, werkt prima...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding