Kan je van kant en klare chocomelk kaas maken?

Dit vroeg mijn dochter van 7 jaar en ik zei... hm, ik denk het wel. Maar nou twijfel ik en denk ik dat het niet mogelijk is. Of zou het wel kunnen?? Smaakt dan ook nog naar chocola?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Choco kaas :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geniaal!! Nog nooit over nagedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldige vraag, ben benieuwd naar het antwoord!
xilu
11 jaar geleden
Wow, dat zou wel echt geweldig zijn als dat kon. Ben benieuwd!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Getverdemme! Leuke vraag +

Het beste antwoord

Nee, van kant-en-klare chocolademelk kan je geen kaas maken. Ik heb echter wel een recept voor chocoladekaas en die is er lekker op brood;

Chocoladekaas;
900 gr. kwark,
75 gr. blanke amandelen (in kleine stukjes hakken)
2 dl. crème fraiche,
1 reep pure chocolade, gesmolten,
snufje zout,100 gr. suiker,
1 zakje vanillesuiker,
reep chocolade, geschaafd.

Leg een kaasddoek over een zeef.
Schep de kwark erin en laat hem 8 uur uitlekken.
Knijp de doek dan voorzichtig uit. om het resterende vocht eruit te halen.
Schep de kwark uit de doek in een kom. meng met de amandelen, crème fraîche, gesmolten chocolade, zout, suiker en vanillesuiker.
Leg de kaasdoek weer in de zeef en schep het kwarkmengsel erin.
Dek af en laat de zeef op een kom 4 uur uitlekken.
Keer het kwarkmengsel voorzichtig terwijl het nog in de zeef zit en haal de kaasdoek er vanaf.
Bestrooi de chocoladekaas met geschaafde chocolade.
Zo heb je chocoladekaas en die is echt lekker op brood.

Eigenlijk is het dus verse kaas, gemaakt met chocolade.
Het bevat inder cal. dan 'gewone' kaas en het levert bovendien omega 3 vetzuren.
Het is dus eigenlijk het principe van cheese cake en je zult hem niet zo in plakjes als kaas kunen snijden, maar wel op brood kunnen smeren. Letterlijk dus 'smeerkaas'maar dan anders. (^0^)
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van kant en klaar dus niet, maar wel als je de cacao dus tijdens het bereiden toevoegt... dank je wel voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Want kaas wordt gemaakt van verse melk, op een temperatuur van 30 graden. Daar wordt stremsel bij gedaan. Dat maakt de melk tot een dikke pap. Die wordt in een vorm uitgeperst, en zo wordt het een stevige massa.
Chocolademelk is bewerkt. Er is cacao en suiker aan toegevoegd, en het is gesteriliseerd. Daarom kan je er geen kaas meer van maken. Maar wel pudding!

Toegevoegd na 3 uur:
De vraag gaat nou eenmaal over *kant en klare* chocolademelk. Als je het beter weet, geef dan een antwoord waaruit dat blijkt!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm toch vraag ik me nu af waarom het niet kan, daarvoor zou je toch echt moeten uitleggen waarom bijv het stremsel niet werkt door de cacao en eventueel de suiker (hoeft niet om chocolademelk te maken). Dus: wat als je eerst dus gewoon cacao toevoegt aan de verse melk en dan met het stremsel begint? Je hebt toch niet alleen maar kant en klare chocolademelk van nutricia?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle chocomelk is gesteriliseerd, er is ook gepasteuriseerde melk. Kan het dan óók niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dus gewoon zelf cacao toevoegen aan rauwe melk bigmomma, dat kan ook en dan heb je ook chocolademelk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad de vraag gaat over `kant en klare chocomelk` (het is trouwens of chocomel of chocolademelk´), dus niet zelf gaan rommelen met cacao en andere melk... dat is niet overeenkomstig met de vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea: ik vroeg me af WAAROM het niet kan, alleen zeggen dat OMDAT het gesteriliseerd is of omdat er suiker en cacao er in zit leek mij niet voldoende. Ik had over het kantenklare gelezen maar dat was niet eens het punt. Verder: mag je je niet eens afvragen of een antwoord wel klopt als de vraagsteller er geen bron bij heeft gezet of een waarom heeft gezegd? Dat is dan wel een nieuwe regel! Gabi legt tenminste uit waarom het niet kan en zo'n antwoord is een antwoord. Het probleem ligt dus meer om de homogenisatie dan om de sterilisatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ pelle ja dat kan ook idd zelf de cacao toevoegen, alleen vindt ik dat je het dan niet kant en klare chocomelk mag noemen..., maar daar gaat mijn vraag niet over. Overigens mijn dochter vroeg het, dus een betere bron dan een 7-jarige heb ik niet, helaas... Die kwam helaas niet met een uitvoerige en wel overdachte rede waarom ze dit zei ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom ff terug op mijn antwoord: het kan zelfs met gehomogeniseerde melk, maar het wordt geen succes. Tijdens de homogenisatie worden de vetglobulen kapot gemaakt en gemengd met de caseïne en andere eiwitten, waardoor je geen fatsoenlijke kaas ermee kan maken, in ieder geval zou de smaak naar choco bijna helemaal verdwijnen, maar het wordt toch een soort kaas. Dat zou althans het geval zijn met chocomelk "uit een pak", en dat is waarschijnlijk wat je dochter wou weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, daar kan Pelle vast mee verder, dat over vetglobulen en caseïne enzo en dat was vast het antwoord waar de 7 jarige dochter op zat te wachten, nu snapt ze het!
Dikke plus voor Gabi71's antwoord en + voor
Amadea
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bigmomma, ik bedoelde antwoordgever ipv vraagsteller ;) Het zou wat gek zijn als ik wil dat de vraagsteller een bron geeft voor de vraag ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik kan in de bron van Amadea niet eens het woord chocola vinden dus vandaar.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol een bron voor de vraag :-) voorkomt wel een hoop onzin vragen Pelle
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle verkeerd gelezen
Goeie (en tricky) vraag.

Het kan, maar het is niet aan te raden.

Als je chocomelk "uit een pakje" gebruikt, dan gaat het om melk die vanwege de sterilisatie en vooral de homogenisatie niet goed geschikt is om kaas ermee te maken. De caseïne (het eiwit in de melk dat de kaas vormt, even heel kort uitgelegd) is gebonden aan het vet en andere eiwitten die normaal gesproken niet in de kaas thuishoren. Door de toevoeging van stremsel zou je een veel te zachte en veel te natte kaas krijgen. De smaak naar cacao (chocolade) zou grotendeels verdwijnen met de wei, waardoor het overgebleven "kaas" niet écht smakelijk te noemen zou zijn.

Als je gewone gepasteuriseerde, niet gehomogeniseerde melk zou gebruiken, al dan niet met chocolade en suiker, zou je zonder probleem kaas ermee kunnen maken. Nogmaals: de smaak naar chocolade en de suiker zou verloren gaan met de wei, nu in nog grotere mate.

Dus geen succes, schat ik zo'n beetje in, maar het kan wel, technisch gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beloofde +