Hoe lang kan het duren eer gelatine in een gerecht opgesteven is ?

ik heb daarstraks de rog in t zuur gemaakt , en op een hoeveelheid van 1 liter boullion er 4 gelatine blaadjes bijgedaan. Dit geheel over de rog en in de ijskast gezet ...nu na ongeveer een 3 uurtjes eens gaan kijken , en er is nog niets opgesteven.. hoelang moet ik wachten eer dat , het volledig opgesteven is ? Of heb ik te weinig gelatine gebruikt ? oh ja , ik heb de gelatine in koud water gelegd voor 5 min , uitgepersd en dan bij de warme boullion gedaan, goed doorgeklopt en niet laten koken

Toegevoegd na 9 uur:
kan iemand me vertellen hoeveel gram gelatine er nodig is om in dit geval 1 liter bouillion mooi te laten opstijven... gr gelatine , daar ik gezien heb dat er veel soorten van blaadjes gelatine zijn , groot , klein etc en in de meeste gerechten lees ik enkel ... zoveel blaadjes ... maar er moet toch een soort van regeltje zijn niet ?

11 jaar geleden
in: Koken
17.4K

Het beste antwoord

De bouillon met goed doorkoelen voordat de toegevoegde gelatine en de gelatine van de vis een goede binding aangaat. Wacht zeker 6 uur en je zult het resultaat zien.

Toegevoegd na 13 uur:
Er zijn zoveel fabrikanten van gelatine en die maken zoveel verschillende versies van gelatine dat een eenvoudige manier van werken niet meer mogelijk is.
Er bestaan nu blaadjes van een halve, een hele, één en een halve, twee, vier en vijf gram...
De slimste fabrikanten zetten het totale gewicht van de gelatine op hun verpakking en de hoeveelheid blaadjes. Dan kan men eenvoudig het gewicht delen door het aantal blaadjes en dan kent men het gewicht per blaadje? Mijn redenering is toch juist dacht ik ?
Op de verpakking staat te lezen : 10 blaadjes gelatine, totaal gewicht 16 gram. Maar zelfs dat is niet altijd waar, want weeg maar eens na met een fijne weegschaal dan kan er wel een verschil zijn van 10 %. Dus afgaan op de fabrikant kan riskant zijn.
Om liter bouillon tot een gelei te laten ontstaan heb je 30 gr. gelatine nodig en voor jou gerecht is het afhankelijk van de hoeveelheid vocht, en vis wat je gebruikt. Maar ga maar uit van 10 gr. gelatine per liter volume.Dus het kan soms een klein beetje natte vinger werk worden om tot een aanvaardbaar resultaat te komen als je geen precisie weegschaal hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is de massa al goed koud? Gelatine geleert pas als het goed is afgekoeld. Kan dus een paar uur duren.
Daarnaast lijkt me 4 blaadjes gelatine op een liter bouillon (nagenoeg puur water) wat weinig.
11 jaar geleden
op 1 liter vocht gebruik ik voor de rog 4 hele blaadjes
gelei ik zeef wel het vocht zodat er ik een heldere bouillon krijg en ook maak ik het een dag van te voren ,
zodat het de hele nacht kan opstijven en dat is
altijd goed gegaan want het heeft toch wel 6 a 8
uurtjes nodig