Hoe bewaar je verse sperziebonen het beste? In de koelkast of op een donker plaats?

Ik krijg eerdaags heel veel sperziebonen en op internet kan ik niet terugvinden hoe je ze het beste kunt bewaren. Wil ze zolang mogelijk vers houden en niet koken of invriezen, want daar heb ik nog nooit een geen goed resultaat van gehad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
49.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig heb ik vorige week een uitzending van Keuringsdienst van Waarde over sperziebonen gezien, en het geheim van een goede sperzieboon zit 'm in de 'knak' als je hem doorbreekt. De sperziebonen die wij het hele jaar door in de supermarkten kunnen krijgen komen grotendeels uit Egypte ( het is een uitgesproken zomergroente, dus van Nederlandse bodem maar heel kort te krijgen!!), en zijn vaak meer dan een week geleden geplukt, vóór ze in de schappen liggen. Je zegt, dat je niet wilt invriezen, maar ik zou dat toch in heroverweging nemen : kook ze heel kort ( 3 minuten), daarna in ijswater, en dan in portiezakjes in de diepvries.
Ik denk, dat je ze dan op z'n lekkerst houdt, en al is het even een paar uurtjes werk : je hebt dan de komende tijd weinig tijd in de keuken nodig, als je sperzieboontjes wilt eten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De koelkast IS een donkere plaats. Het licht gaat enkel aan wanneer je de deur opent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de bonen al op verschillende manieren geblancheerd maar dat werkt niet. Ze worden slap als je ze eenmaal (bevroren) in het hete water legt en kookt.

Het beste antwoord

Je moet ze vers in de diepvries doen en dus niet eerst blancheren. Op deze manier blijven ze stevig. Bevroren in het kokende water doen en gelijk weer aan de kook brengen. Ongeveer 8 minuten en dan zijn ze bijna alsof je ze vers opgezet hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga ik uitproberen.

Andere antwoorden (5)

Je wil ze niet invriezen, maar als je ze eerst blancheerd en snel afkoelt, en dan invriest, dan blijven ze lekker en smaken ze als verse sperziebonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens crea. Je kan het duidelijk proeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kook jij ze te lang, 1 minuut is genoeg om een lekker knapperig sperzieboontje over te houden. En het snelle afkoelen is ook van groot belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga je tip ter harte nemen. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je blij verrast zult zijn :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt wel crea en zo hou je ze het langst goed.
Dit heb ik op internet gevonden:

Sperziebonen
- Verse sperziebonen kunnen een week bewaard worden. Houd ze echter liever niet in de koelkast, want dan worden ze snel slijmerig. Het is beter ze op een koele, droge plaats te bewaren, bij voorkeur verpakt in een papieren zak.

- Als u de sperziebonen invriest kunt u ze een jaar bewaren. Een minimaal smaakverlies bereikt u door de sperziebonen vooraf 2 tot 3 minuten te blancheren.

- Laat ingevroren bonen niet ontdooien. Zet ze meteen op het vuur om te vermijden dat ze taai worden.

- Gebruik tijdens het koken een grote pan met kokend water zonder deksel. Hierdoor blijft de kleur van de boon bewaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werkt echt niet. Heb het geprobeerd, maar ze worden slap als je ze gekookt hebt.
de hoeveelheid die je de eerste week wilt gebruiken kan je in de koelkast doen onderin in en boven de groentenladen.

de rest zou je op een koele plaats (diepe kast, kelder, provisiekast) kunnen bewaren.

als je iemand kent met een grote schuur, zou je dat ook kunnen doen (in de hoek leggen waar de zon niet op schijnt, de zogenaamde koele kant)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wilt er praktisch niets aan doen?, dan kunt u de groenten rauw inleggen. (In een Keulse pot)

Inleggen

In de zomer werden groenten geoogst, zoals boontjes en koolsoorten, waarna deze geconserveerd werden door ze in te leggen in een Keulse pot.

De groente werd schoongemaakt. De Keulse pot werd gevuld met laagjes rauwe groente afgewisseld met laagjes zout.
Op de pot werd een schone doek gelegd en daarop een houten deksel met een steen erop om het op zijn plaats te houden.
De pot werd op een koele plaats gezet. Af en toe moest het door het zout gevormde vocht worden verwijderd en werd er weer een schone doek opgelegd.
In de winter werd een portie groente uit de pot gehaald en goed afgespoeld, waarna het gekookt werd.
Snijbonen en zuurkool waren typische wintergroenten uit de Keulse pot.
De snijbonen werden vooral in combinatie met witte bonen gegeten, deze konden namelijk gedroogd bewaard worden en waren zodoende ook het hele jaar voorhanden.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak de boontjes in, in weckpotten. Bijgaand vind je hoe je dit moet doen. Het enige wat je nodig hebt is water, de boontjes, weckpotten, een grote pan of inmaakketel (zodat je de temperatuur beter kan regelen).