Ik probeerde eend te maken in de oven.. waarom krijg ik 'm binnenin niet goed?

Ik zet de oven zo heet als in mijn receptje staat en toch blijft de eend vanbinnen nog volledig rood en aan de buitenkant bruin.
Hoe dan ook mislukt mijn vlees elke keer als ik het in de oven probeer te bereiden.
Ik word er wild van want ik wilde eend in de oven maken met nieuwjaar als de schoonouders komen eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
6.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe heet moet de oven volgens je receptje? Het kan dat daar de fout zit; hetzij omdat een te hoge temperatuur met een te korte tijd wordt aangeraden, hetzij omdat het recept er geen rekening mee houdt dat eenden niet allemaal hetzelfde gewicht hebben en dus niet allemaal dezelfde bereidingstijd. Specificeert het recept of het bedoeld is voor tamme of wilde eend? Dat maakt meer uit dan je zou denken, het zijn echt verschillende beesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zegt wel,ik wilde eend en ik wordt er wild van,maar of ze daarmee wilde eend bedoelt?
paulus811
14 jaar geleden
AnVandenBergh, eend zou ik in een koekenpan aanbraden (alleen op de velkant) en daarna in de oven op 80 graden door laten garen. Op 80 graden wordt je vlees nooit taai, al staat het er 2 uur in.
paulus811
14 jaar geleden
o, geen boter toevoegen. Het vel van de eend is al vet genoeg. Dus Donald Duck kan zo de pan in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WAT..Donald...in de pan???
paulus811
14 jaar geleden
Helaas zal Donald opgeofferd moeten worden. Als het nog een paar keer misgaat, is anders straks heel Duckstad leeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iiiiiihhh....weet je, ik ken een boskabouter, die smaakt ook werkelijk fantastisch, gestoofd of gebraden, he-le-maal in de mode nu..gebakken boskabouter..
Doen, lekker met boschampignons :-,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja doe die boskabouter maar, akelig ventje is dat. Altijd je voor de poten lopen, en herrie in de nacht alstie moet pissen (Ja vanwege die rammelende en piepende kruiwagen dus).
Jaaa die zijn we liever kwijt dan rijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HU, met een kruiwagen gaan plassen.. :0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Torst ie daar z'n je weet weli n mee/ Zijn boskabouters zo zwaar geschapen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tschijnt !

Het beste antwoord

Tip:
Is het vel nog niet tegen zwart aan, braad m dan langer (sorry voor de open deur), is die al wel bijna zwart; bestrijk m regelmatiger met braadvet of braad in het vervolg op een lagere temperatuur (bijv 10 of 20 graden lager). Braad de eend zolang door, tot de korst bruin is. Doordat dit veel langer duurt, heeft de warmte meer tijd om ook middenin te komen. Wel uitkijken voor uitdroging; regelmatig de eend kwasten met olijfolie of braadvet.

De reden dat de eend niet goed gaar wordt binnenin, kan veroorzaakt worden dat de plek in de oven niet goed is. Boven in de oven is het veel heter dan onderin. Dit geld vooral bij de 'niet-hete' luchtovens.

Bij heteluchtovens kan de werveling niet helemaal optimaal zijn, waardoor 'de kans van inslag' van de hete luchtmolecuultjes op je eend kleiner is en dus de warmte-overdacht lager.

Voorverwarming kan vergeten zijn of ove(n)haast zijn gebeurt...

De eend kan een te lage begin temperatuur hebben bijvoorbeeld uit de diepvries, of te veel water bevatten (supermarkt eenden, kunnen daar last van hebben, dat is een commercieel trucje).

Ten slotte is het gewicht een gewichtige zaak! Een beetje grotere eend maakt het veel moeilijker om te garen binnen in.

Tenslotte nog een tip: maak een (beter) hitte-kanaal naar het binnenste van de eend (of gebruik een niet aangestampte vulling). Het vlees dat je daarvoor eruit haalt, kan eventueel later weer terug worden geplaats.

Met alle tips kan het niet mislukken. Als de eend erg lekker is, nodig je dan alle Goeie vraagers uit in het nieuwe jaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is je oven echt detemperatuur die je denkt dat hij is? leen eve een over thermometer in de buurt om dat te bekijken.

Zo ja: Is je vlees wellicht compleet gekoeld, engaat hetrecept uit van vlees op kamer temperatuur?

uiteraard kan je altijd je vlees langer in de oven laten staan, eventueel met een lagere temperatuur om verbranden tegen te gaan.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt wild, omdat je wilde eend die je in de oven wilde maken, niet wilde lukken?
Kijk eens op de verpakking van de eend, of in een kookboek.
Je moet de eend op kamertemperatuur (dus niet diepvries) in een oven leggen die warm genoeg is, maar niet té heet. En de tijd aanhouden die aangegeven wordt.
Bij mij lukt het altijd prima met andere soorten vlees (rosbief, rollade, kip), door gewoon te doen wat er staat.

Wel goed van je trouwens, om eerst te oefenen, voordat je schoonouders komen. Je hebt dus nog tijd genoeg om de juiste tijd en temperatuur in de vingers te krijgen. Je kan nog 12 dagen 12 eenden in de oven uitproberen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 70° braadt je vlees al... Het binnenste moet meer dan een uur op minstens 70° zijn en blijven... Dan wordt het goed malt binnen... zoek op youtube: The science of cooking... en een van die afleveringen vertelt je dit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft xinix gelijk in, maar joh, kun je die link er niet even bijdoen?
Heb je al een vleesthermometer? Dat is een goed hulpmiddel om de temperatuur binnen in het vlees te meten. Ik weet niet wat de temperatuur van gebraden eend moet zijn. Vraag dat aan de poelier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een eend "maken"moet je overlaten aan 2 andere eenden ( het mannetje en het vrouwtje:) .........sorry kon het niet laten .......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch bedankt voor de informatie.. en ik maar proberen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Je oven een hogere temperatuur geven lijkt me niet nodig.
Wat je wel kunt doen is de oven op een lagere temperatuur zetten en dan de eend afgedekt een tijdje laten na garen.!!