Bestaan er gezonde zoutvervangers?

Zout is gif als je er teveel van binnen krijgt. Gemiddeld consumeren we 6 gram per dag terwijl 1,5 gram voldoende is. Met als consequentie hart en vaatziekten. Bestaan er geen alternativen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.9K

Antwoorden (5)

Geen kant en klare maaltijden of componenten eten.
Zelf je voedsel en sausen bereiden.
Geen gezouten snacks eten enz.
Alternatieven : Kruiden, Selderij, Lavas, vers gemalen pepers
En een nieuwe zoutvervanger die goed schijnt te werken "Purac NA4.

http://evmi.nl/product-ontwikkeling/purac-brengt-zoutvervanger-na4/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook gezondere varianten van ons keukenzout.
Zo is er 'herbamare' van dr. Vogel. Een dieetzout met vele verse biologisch geteelde groente, tuinkruiden en specerijen.
Het product is gegarandeerd natriumarm, plantaardig, glutenvrij en vrij van kunstmatige smaakversterkers.
Je vindt het bij reformhuizen en drogisterijen als Kruidvat

Ook Lo-salt in de supermarkt is een goed alternatief.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn natuurlijk veel kruiden die je als smaaktoevoeging kan gebruiken bij een zoutarm dieet, maar je mist toch vaak het pittige smaakje dat zout nu eenmaal heeft.
De smaak van zoutarme Herbamare Natriumarm heeft een toevoeging van de als kelp bekende zeewieren. Deze zijn rijk aan mineralen en jodium en geven hierdoor net dat beetje meer smaak. Alle bestanddelen worden overigens vers in het zeezout verwerkt en vacuüm gedroogd.

Groenten en kruiden die erin zitten; prei, ui, paprika,maggiplant,mierikswortel,tijm. rozemarijn, basilicum,marjolein, peterselie, selderij, citroen, knoflook en spinazie.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herbamare is nog lekkerder dan zout +
amc
11 jaar geleden
Is ook mijn smaak crea, helemaal mee eens dus. Ik gebruik het zelf ook meestal, met als afwisseling af en toe grof zeezout uit een molentje. Zo lekker een slagje gemalen zeezout + wat zwarte peper uit de molen, op bijv. een half tomaatje. Ik gebruik heel weinig zout en dan mag het af en toe best een keer.(^_^).
Kristal zout is beter dat klassiek keuken zout, maar vergeet niet de jodium dat heb je echt ook nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon zout is bijna 100% natriumchloride.
LoSalt is een merk zout dat maar ongeveer 33% natriumchloride bevat, en voor de overige rest vervangen is door kaliumchloride.
Je kan dus 3 keer zoveel ervan gebruiken om evenveel "zout" (natriumchloride) binnen te krijgen als bij gewoon zout.
Het smaakt ongeveer hetzelfde als gewoon zout, in gerechten proef je geen verschil.
Net als bij gewoon zout heb je ook LoSalt waaraan jodium toegevoegd is.
Het is te koop in supermarkten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Kaliumchloride wordt in de hartchirurgie gebruikt om het hart stil te leggen. Niet zo'n goed idee dus. Bovendien smaakt KCl niet zout maar bitter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in een half uur 10 liter water laat drinken ga je meestal dood, dus mogen we voortaan ook niet meer zeggen dat een glaasje water drinken gezond is? Het gaat natuurlijk om de hoeveelheden.
Kalium is ook gewoon een voedingsstof die we nodig hebben, en zoals bij elke voedingsstoffen is zowel een tekort als een overdosis ongezond. Dat het bij een grote overdosis gevaarlijk is, zegt helemaal NIKS over of het in normale hoeveelheden gezond is of niet. Of kaliumchloride van zichzelf bitter is zou ik niet weten, als jij het zegt geloof ik het best.
Maar dit merk brengt die combinatie van natrium en kalium als zoutvervanger, en ik merk zelf (en hoor dat ook van anderen) dat als je die LoSalt in een maaltijd gebruikt je eigenlijk geen verschil proeft met wanneer je alleen gewoon zout gebruikt (al doe ik zelf sowieso wel rustig aan met zout, misschien dat als je van heel zoute maaltijd houdt, je wel een verschil kan proeven).
Er bestaan helaas geen echte zoutvervangers.
Alleen kaliumzout (dieetzout) wordt weleens als zodanig benoemd. Echter hiermee moeten mensen vaak ook oppassen, omdat er véél kalium in zit. Patiënten met nierziekten of met bepaalde medicatie bij hartfalen kunnen hier ook veel problemen mee krijgen.
Om zoutloos eten een beetje aantrekkelijk te maken, kan gebruik gemaakt worden van verschillende kruiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smakelijketenzonderzout.nl/news/20/249/Zoutvervangers