Als onbereid gehakt 1 dag voor de uiterste datum een beetje muffig ruikt kan je het dat nog gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.2K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Maak het klaar en proef er een stukje van...geur zegt niet alles :-)

Antwoorden (7)

Ik zou het niet doen. Neem jet zekere voor het onzeker en gooi het weg. Straks is het bedorven en ben jij de l.u.l.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik zou het ook weggooien als ik het niet vertrouw want je goed er goed ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het koel bewaard is, in gesloten verpakking is er waarschijnlijk niks aan de hand. De muffe lucht ontstaat nu eenmaal in gesloten verpakkingen.
Gewoon goed gaar maken en smullen is mijn advies (zelfs 1 dag na de datum is dat geen probleem.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt doodzonde om dat weg te gooien. Dat gehakt muffig ruikt kan ook aan de koelkast liggen waarin het bewaard is, en verder vind ik onbereid gehakt van een supermarkt altijd muffig ruiken.
Gehakt kan je ook rauw eten, ga je echt niet dood van en wordt je niet ziek van, carpaccio eet je ook rauw en dat komt van hetzelfde beest.
Met kip moet je oppassen, idem met ei, maar gehakt is echt veilig.
Daarnaast is de uiterste houdbaarheidsdatum de datum tot waar de verkoper kwaliteit kan GARANDEREN, en hier ook verantwoordelijk voor is. Je kan gehakt dan ook gerust 2 dagen na die datum opeten.
Dat overal zo'n datum op staat zorgt er alleen maar voor dat mensen veel te veel weggooien.. Doodzonde en erg hypocriet want ondertussen vervangen we wel onze mooie 100 watt lampjes door led verlichting...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan wel zijn maar ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen. Ongeacht of of het voor o na de houdbaarheidsdatum is.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
...nou ik kan je niet aanraden om half om half gehakt rauw te eten dat is varkens vlees. Kan je wormen van krijgen of ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rjs, gehakt kun je niet rauw eten. Nooit gehoord van aujeszky?
Als je er zeker van bent dat je het onder de ideale omstandigheiden bewaard hebt( temperatuur) dan zou je het gewoon moeten kunnen eten. Uiteraard waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Er zou een verkeerde sticker op kunnen zitten. OF een stempel.. Dan moet je je zelf afvragen of je het wilt riskeren. De winkel zegt ja natuurlijk kan dat. Maar jouw reukorgaan ( instinct) zegt hm nee dit is niet hoe gehakt moet ruiken... Dan zou ik voor 2 euro of wat t kost lekker eieren voor mn geld kiezen ( ik bedoel gehakt) en nieuwe kopen... Maar dat is puur aan jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een muffe geur is wat anders dan een verrottingsgeur.
Het vlees is waarschijnlijk nog prima, maar het vocht dat eruitloopt ruikt niet zo fris na een paar dagen.
Ik durf het wel aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + om de negatieve reacties te compenseren. Kies inderdaad eieren voor je geld. Een omelet is ook lekker. :p
De verkoper garandeert, dat het dan nog goed is. Dus gewoon bakken en opeten.
Dat het niet meer smakelijk ruikt komt vaker voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar dat schijnt de jonge generatie niet te snappen. Die zijn van: hup weggooien.
Is dat echt angst of is dat aangeleerde verspilling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan maak je de aanname dat de verkoper zich aan de regels heeft gehouden, en dat problemen in de koelketen en tijdens de productie uitgesloten zijn. Helaas is dat lang niet altijd zo Moolkeesje!!
Shit happens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We, iig ik zijn zo opgevoed, om voedsel niet te verspillen, omdat we zuinig met het geld moesten omgaan.
Gelukkig is dat in de jaren 80 en 90 van de afgelopen eeuw grotendeels ten goede gekeerd, maar wat ons ouderen met de paplepel is ingegoten, raken we niet meer kwijt.
En Gabi, ik ben er me er zeer wel van bewust, dat er tijdens het productieproces iets mis kan gaan maar dit gaat m.i. om een vraag van algemene aard en daar geef ik dan ook een algemeen antwoord op, ingegeven door mijn ervaring, alle minnetjes ten spijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moolkeesje,,
Mijn familie en tig andere buitenlandse mensen werken op het slachthuis.
Het zij als uitbeender ,of inpakster.
Als je die verhalen hoort.
Dan lust je geen vlees meer van de Supermarkten,,,,Want daar gaat dat vlees heen. Vlees wat als Stinkt bij het uitbenen,,en al groen is.
En Vlees wat niet eens uit Nederland komt. Maar ik praat hier wel over alleen varkensvlees. Mijn gevoel zegt ook gewoon weggooien.
Je reukvermogen zegt meer dan,die houdbaarheids datum. Want die worden in de winkels ook nog wel eens verwisseld.
Maak er een dagje meer van. Dat weet ik uit betrouwbare bron. Ik kan je helaas geen min geven. Want jouw laatste zin klopt.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je wel hoor Moolkeesje!
Ik heb zelf ook vaak mijn twijfels thuis gehad, maar juist omdat ik zó vaak heb gezien wat mis kan gaan in het slachthuis, tijdens het uitbenen, het hakken, het mengen, het verpakken, tijdens de distributie, op het schap... neem ik maar geen enkel risico.
Want ook de gevolgen heb ik kunnen zien. Ik heb twee keer onderzoek moeten doen naar de omstandigheden nadat een kind overleden was aan een infectie met Salmonella, en dat vergeet je niet snel. De kans dat het fout gaat is klein, dat geef ik toe, maar waarom zou je het risico willen nemen? Wat wij moeten doen is slim inkopen, en niet van die grote verpakkingen van 1 kg, 2 voor de prijs van één, waarvan je maar de helft bakt, en dan heb je ook nog te veel, en de andere helft blijft te lang liggen in de koelkast. Van mij geen min, trouwens, maar wel een kritische reactie, dat snap je wel, toch? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken te veel mensen voor wie een uiterste verkoopdatum of een ten minste houdbaar tot ook gelijk de heilige deadline is. Daarna (of liever nog kort daarvoor) wordt prima voedsel weggegooid.
Onzin. Gebruik je gezonde verstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hihi moolkeesje toch.... ik denk dat je idd ervan uitgaat dat het al die tijd op de juiste manier is bewaard. herken wat je aangeeft, en denk dat het het een 'generatie ding' kan zijn. (hoeveel oudere mensen moeten hoe dan ook tig pakken suiker, zout en w.c. papier in voorraad hebben wat men in feite zelf niet op kan krijgen) zelf was ik eerder ook van de stempel 'het is maar een datum'. na jaren in de horeca te hebben gezeten en strenge hygiëne regeltjes te hebben gehanteerd ben ik nu ook van het slag 'over de datum MOET weg'. (eet het zelf niet meer, maar ken mensen die het graag nog gebruiken dus geen verspilling) :) daarbij check ik regelmatig al het voedsel op datum, en geef eerlijk toe dat ik weleens met ietwat tegenzin eet omdat het op moet. +1 voor je persoonlijke antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ging dit keer over vlees (gehakt) dat nog 1 dag verwijderd was van de uiterste houdbaarheidsdatum eucje.
Dan ga ik er van uit, dat het nog, na bakken, best te consumeren is.
Bedankt voor je plus!
Als de verpakking nog dicht is en het heeft al de tijd in de koelkast gestaan, ja. Goed bakken voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niks te minnen. Dit is het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dit geen subjectief 'feit' adrie? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hardstikke subjectief eucalypje.
maar anderen presenteren het 'weggooien voor de zekerheid' ook als een soort heilige waarheid.
Ik zou het niet doen.

Wellicht krijg je van iemand het advies om het goed te verhitten en dan "gaat alles dood", maar dat is lang niet altijd het geval.
Je weet niet wat de voorgeschiedenis van dat gehakt was voordat je het kocht (het kan zomaar een paar uur buiten de koeling zijn geweest), en als er bacteriën zich daarin hebben vermenigvuldigd, en zijn het ook van de verkeerde soort (b.v. Clostridium perfringens of Staphylococcus aureus), dan kunnen ze ook toxines produceren. Tijdens het verhitten dood je de bacteriën wel af, maar de toxines blijven actief en kan je goed ziek worden.

Dus mijn advies: weggooien (helaas)

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kan natuurlijk ook proberen om terug te brengen naar de winkel waar je het gekocht hebt, en je aankoopbedrag terugvragen.
Een vers product binnen THT behoort niet bedorven te zijn of muf te ruiken.

Geur over het internet doorbrengen is lastig, anders zou ik je gerichter kunnen adviseren, maar gehakt hoort naar gehakt te ruiken, niet naar muf vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin. Als vlees een paar dagen in gesloten verpakking in de koelkast staat produceert het vocht dat er meestal uitloopt een muffe geur. Dat heeft niets met bederf te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AdrieK
Vandaar mijn toevoeging. Ik kan het niet ruiken, maar de vraagsteller (die, neem ik aan, al eerder gehakt heeft gekocht en weet hoe het hoort te roken) vond het vreemd genoeg ruiken om de moeite te nemen om een vraag te stellen via GV.
Ik ga dus er van uit dat het geen "normale" geur van gehakt is. En waarom denk je dat het uitgelopen vocht muf gaat ruiken? Omdat het zich eenzaam voelt onderaan het bakkie...? ;-) Je mag uiteraard vinden dat het onzin is, het is een vrij land, maar tjonge tjonge, je hoeft niet boos te worden.
Zelf ben ik heel precies en kijk ik heel erg naar de datums,
omdat ik vlees niet snel vertrouw.
Nu zeg jij...een beetje muf, en dan heb ik het idee dat het nog niet stinkt.
Het is vaak zo dat je iets ruikt als je het net uitpakt.
Stel dat je het goed doorbakt met uien ... dan is het risico wat minder, want uien kunnen de bacterien wel wat doden.
Bij filet-american...rauw gehakt zit ook altijd ui.
Als je het echt vies vindt ruiken...weggooien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit kan voorkomen dat het een beetje muf ruikt, maar er is maar een vuist regel voor dit soort gevallen, wanneer je het niet vertrouwd of niet zeker weet, weggooien!!

dat de fabriek het garandeert is alleen wanneer dit perfect bewaard is gebleven, en wanneer je iets in de supermarkt koopt en vanaf het moment dat je het uit de gekoelde schap pakt, tot het moment dat je het thuis in de koelkast hebt gelegt langer dan 15 minuten duurt is deze garantie (volgens de HACCP-wetgeving) in principe al verlopen

verder heb je ook voorrang op een voorrangskruispunt, en wanneer je dan toch word aangereden zul je het ook vast wel winnen, maar de pijn voel je toch.

als je dit gehakt toch op eet en je word er ziek van, zal je het bedrijf waarschijnlijk wel aan kunnen klagen en ook winnen, maar jij bent er toch ziek van geworden.
is je gezondheid dit waard?
stel dat je er ernstig ziek van word, niet gewoon even overgeven en buikpijn maar dat je naar het ziekenhuis moet? weet je zeker dat je dit wil?