Hoe maak je zelf een ovenkroket die niet in de frituur hoeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
38K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou een plak bladerdeeg met ragout kunnen vullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Das geen kroket...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik ook wel, maar iets "bruinen" wat gepaneerd is lukt niet in een oven, ja ik weet het, een ovenschotel o.i.d. kan wel, maar een rond geval of een gerecht wat in een ovenschaal zit, is een wereld van verschil.

Antwoorden (1)

Basis recept is dezelfde als een gewone kroket, maar je moet rekening houden met het feit dat je ragout moet steviger zijn, en het korstje dikker, anders zal je kroket in de oven ontploffen of uit elkaar vallen, en dat is niet zo mooi.

Om de ragout steviger te maken gebruik dan een beetje extra bloem ten opzicht van een normale recept, maar ook niet veel meer, anders is het ook niet lekker. Ik zou zeggen 25% extra bloem.
Plan B om de ragout steviger te maken is om gelatine toe te voegen. Voor 500 gram deeg dat nog steeds warm is, gebruik 2 blaadjes in koud water gewekte gelatine. Voeg de gewekte blaadjes aan je ragout toe, roer het door elkaar (je zal zien dat de gelatine wegsmelt), en de kroketten zullen straks veel steviger zijn als de ragout afkoelt.

Je moet een stevige korst hebben. Ik zou de kroketten eerst door droge bloem halen, daarna door de geklopte eieren, overtollige ei laten druppelen, dan nog een keer door de bloem en door het ei, en dan pas door de paneermeel. Zo krijg je een dikkere korst en een betere binding van de paneermeel omdat er meer ei vastgehouden wordt.

In de oven bakken doe je op volle kracht, het liefst in een voorverwarmde hetelucht oven op minimaal 180°C, maar 190-200°C zou ik aanraden.
Een extra maatregel dat ze zou kunnen nemen is zorgen dat de kroketten uit de koelkast komen als je ze in de oven doet. De binnenkant is op deze manier extra stevig, en dan heeft het jasje extra tijd om te stollen en hard worden voordat de vulling vloeibaar wordt.

Kijk in de bron voor een basis recept voor kroketten.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
misslobe
2 jaar geleden
Aaaah mooi, daar was ik ook naar op zoek. Een eigen croket maken in de oven. Dankjewel!