kan je ook confituur maken met honing ipv suiker ?

heb honing gebruikt in een cakerecept maar nog 3/4 pot over. kan het in confituur ? hoeveel moet ik dan gebruiken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.2K

Het beste antwoord

Dat is heel goed mogelijk. Wel ervoor zorgen dat je pectinehoudende vruchten gebruikt want anders geleert het niet.

Heb je vruchten met weinig pectine, dan moet je er 1 zakje pectine aan toevoegen. Die vind je vaak in de supermarkt bij de inmaakartikelen zoals geleisuiker of in de reformwinkel.

Je doet de vruchten, al dan niet in stukken gesneden, in een pan en kookt het tot het min of meer gaar is.
Strooi er de pectine over en laat het 1 minuut goed koken, al roerend. Neem van het vuur en breng op smaak met de honing. Laat niet langer koken want de pectine verliest dan het geleervermogen. Laat ook de honing niet meekoken want het verliest dan aan waardevolle eigenschappen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Veel pectine bevatten oa. appels, kruisbessen, aalbessen,
peren,citrusvruchten, niet te rijpe abrikozen en pruimen.

Weinig tot geen pectine bevatten; aardbeien, kersen, vijgen, bramen, bosbessen.

Om een goede gebonden confituur te krijgen heb je ook iets zuurs nodig bij zoete vruchten.Hieraan zal je dus citroensap of citroenzuur moeten toevoegen.
Toch zal je er suiker aan moeten toevoegen om het langer te kunnen bewaren. Suiker is namelijk conserverend.
Wil je maar een beetje maken dan hoeft het uiteraard niet.

Wanneer je alleen honing gebruikt ipv suiker, blijft je jam dunner, je kunt dus ook bijv. de helft suiker gebruiken en meekoken en de andere helft suiker vervangen door de honing en die op het laatst erdoor roeren.

Toegevoegd na 39 minuten:
Receptje met suiker én honing;

Neem 1kilo witte druiven die je wast, door de helft snijdt en de pitjes eruit haalt.
Doe de druiven en 750 gr. geleisuiker en 4 eetl. honing in een grote pan en meng alles goed door elkaar.
Breng alles al roerend aan de kook en laat ca. 3 min. koken. Schep direct in de gesterilliseerde (met soda uitgewassen, heet afgespoelde), potje en doe de schroefdeksels erop. Zet ze op hun kop weg op een dubbelgevouwen theedoek en laat ze tijdens het afkoelen zo vacuum trekken.
Wil je ze langer houdbaar maken dan moet je ze wecken.
Op een met een laag water voorzien bakblik in de oven zetten op 90 graden C. gedurende 30 min. of in een weckpan laten koken. Gebruik je geen geleer-maar gewone suiker, dan de honing dus op het laats toevoegen en dan móet je ze inwecken. Bij geleisuiker hoef je ook geen losse pectine te kopen, die zit er al in.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja,dat zou gaan maar de confituur moet dan wel 3à4 uur koken.Zie bijgevoegd recept in link:

http://koken.blog.nl/koken-doe-je-zo/recepten/2009/07/17/recept-jam-maken-zonder-suiker
fremar