Kan ik zonnebloemolie gebruiken in de frituurpan? (Om gezond te frituren).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
106K

Het beste antwoord

Ja hoor, zonnebloemolie leent zich prima om in te frituren. Maar gezond wordt het natuurlijk nooit, hooguit iets minder slecht dan frituren in vast vet.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was lekkerder dan in frituurvet!!

Andere antwoorden (5)

Ja dit kan zeker en het is lekkerder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn advies is kokosolie te gebruiken.
zonnebloem olie kan de temperatuur van 180 graden niet houden, hierdoor ontstaan er kankerverwekkende stoffen, dit zal het zeker niet gezonder maken.

kokosolie is de perfecte vervanger, veel gezonder en mischien wel het belangrijkste, deze haalt de temperatuur met gemak!! geen probleem
kokosolie heeft ook nog meer gezonde eigenschappen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb verschillende soorten uitgeprobeerd, maar de lekkerste frietjes kwamen toch uit de rijstolie.
Schijnt ook heel gezond te zijn vanwege de vitamine E die hierin in hoge mate aanwezig is. Bevat ook geen transvetten en heeft geen uitgesproken smaak.
Het kost wel wat meer maar dat is het mij wel waard omdat ik smaak erg belangrijk vind.
Uiteraard kan je frituren in zonnebloemolie, dit is plantaardig dus beter dan ossenwit ed.
Voordat ik de arachideolie ontdekte bakte ik hier ook altijd in. Bij mijn veelvuldig uitproberen verving ik de zonnebloem voor arachide omdat ik dit niet rook en nu ben ik geschwitst naar de rijstolie. Kan een hele hoge temperatuur hebben en je krijgt er lekkere frituur van.
Tja, tot ik weer iets nieuws ontdek......

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, de frietjes gebakken in rijstolie zijn ook minder vet omdat rijstolie niet zoveel door het te frituren product wordt opgenomen dan bijv. zonnebloem-of arachideolie.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Arachideolie is dé gezondste olie wat de natuur ons te bieden heeft. Deze olie heeft namelijk heel veel dubbele bindingen waardoor ons lichaam deze bindingen makkelijker kunnen afbreken. Arachideolie is dus eigenlijk het gezondste olie als het gaat om het afbreken van deze onverzadigde vetten.
Ja het kan, maar je kunt het vet niet lang bewaren. De temperatuur luistert kritisch. Je moet het eigenlijk net onder de 180 graden houden. Bij hogere temperaturen veranderen gezonde onverzadigde vetten in ongezonde verzadigde vetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zonnebloemolie is een uitstekende keuze voor de frituurpan. Het heeft een hoog rookpunt en een neutrale smaak, wat betekent dat het geschikt is voor verschillende soorten voedsel. Zorg er wel voor dat de olie van goede kwaliteit is en vervang 'm regelmatig om te voorkomen dat de olie ranzig wordt.
een jaar geleden