Hoe maak je de rode rijst zoals je die in een grieks restaurant geserveerd krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
54.5K

Antwoorden (3)

Ingrediënten voor 4 personen

3 kopjes kippenbouillon
1 eetlepel tomatenpuree
olijfolie
2 kopjes snelkookrijst
1 grote ui
1 teentje knoflook
2 tomaten

Bereidingswijze

Ui + knoflook snipperen. Tomaten ontvellen en in stukjes snijden .
Ui en knoflook in olie glazig bakken. Tomaten en tomatenpuree erbij + beetje zout ongeveer 10 min. laten stoven. Bouillon erbij. Als alles kookt, rijst erbij en ongeveer 8 min laten koken, daarna even laten staan met de deksel op de pan.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lekkerrrrrr... +
José's Griekse rode rijst.

Ingrediënten (4 pers.):

1 1/2 kop rijst
2 blikken tomatenblokjes
theelepel zout
2-3 gehakte teentjes knoflook
2 eetlepels suiker
3/4 kop olijfolie
eetlepel gehakte verse peterselie
2 koppen water

Bereiding:

Was de rijst en laat deze goed uitlekken. (neem bij voorkeur risotto). Deze neemt goed vocht op en dit heb je nodig om de rijst rood te doen kleuren. Doe de tomatenblokjes samen met de knoflook, het zout en de suiker in een pan. Voeg de olijfolie en de peterselie toe. Kook het geheel 10 min. Doe er water bij en breng dit aan de kook. Voeg de rijst toe, roer onmiddelijk en doe er dan een deksel op. Kook op matig vuur zonder te roeren totdat de rijst alle vloeistof heeft opgenomen (ca. 15 min.). Dien koud op.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.snelklaar.nl/modules.php?name=Recipes&op=viewrecipe&recipeid=11162
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Griekse rijst heet pilaf rijst en maak je als volgt:
Even nog ter volledigheid:
(het belangrijkste is de juiste hoeveelheid water bij de rijst en de rijst NIET doorroeren en afgieten maar door een theedoek op uw pan en daarboven de deksel de rijst nog laten garen)

Onderstaand recept klopt precies qua hoeveelheden.

3 eetlepels olijfolie
1 ui fijngesneden
1 teentje knoflook, fijngesneden
250 gram witte rijst
400 gram tomatenblokjes uit blik
snufje suiker
600 milliliter warme kippen- of groentebouillon
zout
peper

Verhit de olijfolie in een grote pan met anti aanbak bodem en bak hierin de ui en de knoflook in 5 minuten glazig. Voeg de rijst toe en schep deze 2 tot 3 minuten om totdat de rijstkorrels er doorschijnend uitzien. Voeg de tomaten en ook het sap toe, en ook een snufje suiker, de bouillon en wat zout en peper. Breng de pilaf aan de kook. Leg een goed sluitende deksel op de pan. Laat de pilaf 15 minuten zachtjes pruttelen tot de rijst gaar is en alle vloeistof heeft opgenomen. Roer de rijst niet tijdens de bereiding.
Dek de pan af met een schone theedoek en leg het deksel hierop. Laat de pilaf nog 10 minuten rusten op een warme plaats, zodat hij nog wat kan nadrogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb exact opgevolgd wat je vertelde, maar hij lijkt niet op de griekse uit t restaurant. En kooktijd te kort, helft is nog hard helaas =(