Is het eten van runder(kalfs)hersenen eigenlijk wel weer veilig?

Naar aanleiding van de aflevering van Topchefs gisteravond, waarin de kandidaten aan de slag gingen met onder andere kalfshersenen. Nou ben ik een vrijwel-alleseter, maar buiten dat hersenen me vreselijk lijken (ik heb ooit niertjes geproefd en die vond ik ook niet lekker), vraag ik me met het oog op de commotie rondom gekke koeienziekte een aantal jaren geleden, ook af of het inmiddels wel weer veilig is om dit te eten. Ik neem toch niet aan dat Cranenborg en Jaspers een partijtje Russisch roulette spelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.2K

Het beste antwoord

Ja hoor dat is best veilig. Helemaal uitsluiten kun je het nooit maar er zijn jaarlijks veel minder BSE gevallen wereldwijd dan in de periode 1995-2000 toen het groot in het nieuws kwam. Wil je een overzicht zien moet je even doorklikken naar mijn bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meeste ziekten die de dieren hebben zijn gelukkig niet overdraagbaar naar de mens. Maar onder de dieren kunnen de ziektes natuurlijk wel voor ellende zorgen. Eet dus gerust kalfshersenen want de slager zou toch ook niet willen dat je ziek zult worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hersenen moet je over het algemeen bestellen bij de slager, ze hebben ze eigenlijk nooit op voorraad. Ze zijn bederfelijk, dus laat ze als je ze eenmaal hebt niet eerst nog weer dagen in de ijskast liggen: meteen bereiden. Niet bang zijn. Het is, behalve het ontvliezen, weinig werk en het resultaat is opwindend lekker.

Als het niet veilig is, mag een slager ze niet verkopen.