Hoe maak je Roti?

Het is hol van binnen..hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Het beste antwoord

een rotiplaat is een soort pannekoek die je maakt van een bolletje deeg, dat maak je plat tussen je handen, daar leg je dan wat vulling in: gemalen, gebakken gele spliterwten (chana dal)... de vulling wordt 'ingepakt' in het deeg en daarna wordt het geheel uitgerold en in een pan gebakken... de vulling van de chana dal is een beetje drogig en maakt de roti plaat 'hol'....

hier vind je het recept:
Roti
Ingrediënten

1 kg. zelfrijzend bakmeel
ca. 750 ml. water
ca. 250 gr. gele (split) erwten chana dal
2 teentjes verse knoflook (geperst of gemalen)
snufje zout
1 eetlepel komijn
olijf- of zonnebloemolie
vloeibare boter

chana dal is in nederland te krijgen van het merk TRS...

1. Kneed het meel met het water tot een luchtige deegbol.
Smeer er een beetje olie op en laat het minimaal een uur rusten onder een schone theedoek
2. Kook de gele erwten in ruim water tot ze beetgaar zijn
Giet het water af en laat de erwten goed uitlekken in een vergiet
Maal de erwten fijn in de keukenmachine.
3. Doe de gemalen erwten in de wok en doe de knoflook, zout en komijn erbij.
Bak de erwten helemaal droog, terwijl je deze steeds omschept (niet laten aanbranden!)
Laat het erwtenmeel afkoelen
4. De grootte van de roti is afhankelijk van de grootte van je koekenpan. Voor een grote koekenpan kun je van het deeg balletjes maken ter grootte van een tennisbal.
5. Druk het eerste balletje een beetje plat. Maak van je hand een kommetje en leg het deeg in die hand.
6. Met de andere hand doe je een schep erwtenmeel in het midden van het deeg. Vouw het deeg dicht, met de vulling erin. Druk de randen goed tegen elkaar, zodat het niet gemakkelijk open kan springen. De deegbal is nu een gevulde deegbal.
Herhaal dit voor alle deegballetjes
7. Maak je aanrecht schoon en droog.
Strooi wat meel over het aanrecht en leg daar de gevulde deegbal op.
Rol de deegbal uit met de deegroller tot het een platte ronde pannenkoek is. Draai tijdens het rollen de roti een aantal keer om, zodat het niet tegen het aanrecht gaat plakken.
8. Maak in een kommetje een mengsel van vloeibare boter en een scheutje olie.
Verhit de pan
Smeer de bodem van de koekenpan met een kwastje in met boter.
Leg de roti in de pan en smeer de bovenkant met het kwastje in met boter
Als de onderkant goudbruin is, draai je de roti om en je bakt die kant ook goudbruin.
Haal de roti uit de pan en smeer de bodem opnieuw in voor de volgende roti.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ZO MAAK JE ROTI!!!

* Kipfilet( de hoeveelheid ligt aan de personen)
* 1 staart kouseband
* 1 zakje massalla
* 3 aardappels
* 2 zakjes kerrie saus van knor!
* roti vellen

Okay ik ga van 4 personen uit nu hier komt de bereidingswijze!!

De kip snij je in kleine blokjes en bestrooi je met 2 eetslepels massalla en watzout.
dan gooi je die in een hoge pan met zonnebloem olie om te bakken.
even om en om bakken.
Kouseband snij je in kleine stukjes en braad je even 15 min in een koekke pan met olie beetje zwarte peper erbij deksel erop!!
dan gooi je bij de kip de kerrie saus voor 4 pers 2 zakjes
dan 2 grote aardappels in kleine blokjes snijden en die gooi je bij de saus dat trekt er dan lekker in
als de kouseband 15 min heeft gebakken dan gooi je die bij de saus en vlees zodat je 1 pan heb dat laat je 20 min op een zacht pitje koken en dan is hetklaar.

je eet dit gerecht met je handen je serveert het samen met een roti vel!!

veel succes nog :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh... Het gaat om de rotivellen zelf. De kip en de aardappels zijn namelijk niet hol, de rotivellen wel.
Maar hoe maak je de roti's zelf? In theorie heel makkelijk, maar het is me nog nooit gelukt. Vooral een kwestie van oefenen dus.

Benodigdheden Deeg

1 kg tarwe bloem
±750 ml lauwwater ( 3 á 4 glazen)
2 eetlepels zonnebloemolie
1 theelepel baksoda
1 theelepel bakpoeder
Benodigdheden Vulling

500gr geschilde en gekookte aardappelen
2 á 3 teentje knoflook (fijn persen)
1 mespunt zout
1 mespunt cayenne peper
2 eetlepels komijnzaad (geroosterd en grof gestampt)
125 gr boter
Bereiding

Doe 500gr bloem in een kom en maak een kuiltje in het midden. De bakpoeder, baksoda, olie en het water toevoegen en mengen (moet een plakkerige massa zijn). Het geheel met de handen 5 á 10 minuten kneden en net zolang meel toevoegen tot dat het een soepel (elastisch) deeg is. De deeg afdekken en 30 minuten laten rijzen.
In de tussentijd gaan we de vulling maken. De gekookte en afgekoelde aardappelen pureren en mengen met de boter, knoflook, komijnzaad, zout en peper.
Maak 15 á 20 bolletjes van de deeg, de bolletjes moeten ongeveer net zo groot zijn als een groot ei. Maak in ieder bolletje een kuiltje en voeg 1 eetlepel vulling in het kuiltje daarna dichtvouwen en met de handpalm platdrukken. Zorg dat de vulling goed verdeeld is. Net zoals een bapao die je met je handpalm platdrukt.
Op een aanrecht bestoven met de overige bloem het platgedrukte bolletje verder uitrollen met een deegrol tot een pannekoek.
De roti platen bakken: maak een koekenpan eerst goed heet daarna het vuur matigen. Smeer de koekenpan in met olie en bak vervolgens de roti plaat in de pan. Als de roti plaat in de koekenpan is meteen de bovenzijde insmeren met olie vervolgens de roti plaat omdraaien, weer insmeren en omdraaien (3x). Let op: De roti plaat niet te lang aan één zijde laten bakken. Als de roti plaat gebakken is inwikkelen met een schone theedoek en op een bord leggen.

Tips

Het is nog beter als je voor het bakken de beschikking hebt over een tawa (een roti bakplaat).
Seveer de roti met massala kip aardappelen en kouseband of pangpoeng.
Roti wordt met de hand gegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roti maak je niet, die haal je bij de surinamer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingrediënten
4 blaadjes laurier
6 grote aardappels
2 grote uien
4 eitjes
7 eetlepels massala kerrie
4 teentjes knoflook
1 madame jeannete peper
boter om in te bakken
500 gram sperziebonen
zout
4 kant en klare roti pannenkoeken

Bereidingswijze van Roti
Uien snijden en knoflook fijn snijden.
Aardappels schillen en in vieren snijden.
Sperziebonen schoonmaken en in stukjes snijden.
Kip met massala en zout en knoflook insmeren.
Kip bakken in boter tot ze begint te kleuren.
Overgebleven ui, massala en knoflook erbij doen en even meebakken.
Vuur temperen en aardappels en laurier toevoegen.
Water erbij en geheel aan de kook brengen.
Peper 15 min. laten mee stoven (pas op dat pepper heel blijft).
Na 15 min. boontjes erbij.
Eitjes hard koken, pellen en met sateprikker gaatjes prikken en de eitje in de pan leggen zodat de kerrie erin kan trekken.
Het geheel is klaar als de aardappelen gaar zijn.
Roti pannekoek 1 min. in magnetron verwarmen op 1000 watt.
Schep de kip, groente en aardappel mengsel op een bord en serveer de roti naast 't bord erbij.
Dit gerecht dient met de handen te worden gegeten.