Te hete olie en daardoor uitgelopen bitterballen ? Svp extra uitleg lezen, vraag : waarom ?

Heb geen friteuse, wel een hele grote 'ouderwetse' (oranje) braadpan, die ik gevuld met 3 liter zonnebloemolie als frituur gebruik.
Heb olie, op wokvlam, 15/20 minuten laten opwarmen, dan plukje broodkruim om te checken of het heet genoeg is, ja.
Eerste portie bitterballen(van Dobben - advies 4-6 minuten frituren) er in, kookwekker op 5 minuten. Af en toe met grote frituurschep er in om te kijken of ze bruiner worden. Na 5 min. klaar : perfect.
Pan op laag vuur laten staan.
Na ongeveer 30/45 minuten 2e portie er in. kookwekker op 5 minuten. Halverwege even gekeken, 1 bal uitgelopen, 1 bal aan het breken, ballen na 5 minuten er uit: niet bruin een paar uitgelopen en niet knapperig.... WHY ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.3K
Amadea
11 jaar geleden
Pan op laag vuur: betekent dat niet dat de olie na drie kwartier teveel afgekoeld is in plaats van te heet?
jc54
11 jaar geleden
Inderdaad, Amadea, door het té koude vet/olie schroeit de bitterbal niet snel genoeg dicht, maar wordt week en gaat stuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de wok-vlam zo groot is, had ik het vuur laag gezet. Is het dan afgekoeld ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb 2e ronde geen broodkruim test gedaan ! .....
Amadea
11 jaar geleden
Natuurlijk is zo'n grote pan op een klein pitje na 40 minuten behoorlijk afgekoeld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet aan gedacht, gebruik het ook zo weinig.
vraagje: Amadea en jc54 als er nou een antwoord van gemaakt wordt, kan ik een beste kiezen en de vraag sluiten...!

Het beste antwoord

Pan op laag vuur betekent juist dat de olie na drie kwartier teveel afgekoeld is, in plaats van te heet. Daardoor schroeiden de bitterballen niet snel dicht, maar werden ze week en gingen stuk. De volgende keer toch maar wel eerst een broodkruimtest doen!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor het meedenken !

Andere antwoorden (1)

Hou het vuur op gemiddeld pitje, hou de bitterballen goed in de gaten en je merkt vanzelf wel wanneer ze goed zijn (test er bijvoorbeeld eentje op 4,5 en 6 minuten)