kun je tiramisu maken met platte kaas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.4K
Rieneke1
12 jaar geleden
platte kaas is toch vlaams voor kwark?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee platte kaas is iets anders dan kwark, veel vloeibaarder, lijkt eerder op yoghurt qua dikte.

Het beste antwoord

De originele tiramisu heeft heel wat calorieën en je kunt er ook met kwark een lekkere variant op maken op een meer magere manier, door een deel van de mascarpone en slagroom te vervangen door magere Franse kwark.
In de verhouding;200 gr. mascarpone,500 gr. magere franse kwark en 100 ml. light slagroom.

Je kunt het ook zo doen;

Laat 450 gr. kwark eerst uitlekken in een doek die je in een vergiet hebt gehangen. Na 3-4 uur uitlekken heb je een lekkere dikke kwark. Korter kan ook, maar hij is dan wel dunner en vochtiger. Het soort 'hangop' principe pas je dan toe.
Je klopt dan 3 eidooiers, 50 gr. suiker en 2 eetl. honing in een grote kom tot ze er licht en dikschuimig uitzien.
Spatel er dan 1/8 l. stijfgeslagen slagroom door en daarna de uitgelekte kwark.
Heel lekker is om door de koffie waarmee je de lange vingers inkwast een glaasje Tia Maria of Amaretto te mengen. Stapel in laagjes; laag koekjes, kwarkcrème, laag koekjes enz. tot je afsluit met een laag kwark, Cacaopoeder erover en 6 uur opstijven in de koelkast.

Ook lekker; geraspte schil van een sinaasappel door de kwark.
Of in glazen opdienen door laag voor laag in een hoog glas op te bouwen. Een laagje kwark, stukjes fruit (mango bijv) samen met in koffie gedoopte stukjes lange vingers, laagje kwark...enz. Afsluiten met een laagje mango/lange vingersstukjes zonder koffiedip want ze zijn dan lekker knapperig.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, daar staan veel recepten van op internet. Waarbij je dan wel even moet weten dat in Nederland platte kaas kwark genoemd wordt. Bijvoorbeeld dit recept: http://www.smulweb.nl/recepten/166123/Tiramisu-van-kwark

Toegevoegd na 53 seconden:
En deze lijkt me ook heel lekker: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/nagerechten/tiramisu-met-kwark-14371.html
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan is het geen tiramisu.
Nee, dat is onmogelijk. Je kunt heerlijke desserts maken met kwark/platte kaas, en zelfs desserts die erg lijken op tiramisù (zie andere antwoord), maar tiramisù wordt gemaakt van mascarpone en zabaglione. Als je dat vervangt door platte kaas, wordt het vast heerlijk, maar is het geen tiramisù.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ tiramisu maken zonder mascarpone of zabaglione is heiligschennis!!!!
Daar vermoorden ze je voor in italie. :)